تعمیر تجهیزات پزشکی Medical Device

تعمیر تجهیزات پزشکی Medical Device همیشه کاری با دقت و دانش بالا بوده است.برای یادگیری اولیه با ما همراه باشید.

در ابتدا اجازه دهید قبل از اینکه به بحث تعمیر تجهیزات پزشکی بپردازیم، انواع تجهیزات پزشکی را مرور کنیم.

تجهیزات پزشکی شامل چه انواعی هستند ؟

تجهیزات پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری، مانیتورینگ و چک آپ بیمار طراحی و ساخته شده اند. این تجهیزات چند نوع اصلی دارند:

  • دستگاه های تشخیص بیماری: که شامل تصویربرداری پزشکی می باشد. مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI)، دستگاه سونوگرافی، دستگاه مقطع نگاری رایانه ای (CT Scan)
  • دستگاه های درمان بیماری: مانند تجهیزات شیمی درمانی و لیزرهای پزشکی
  • تجهیزات احیا یا پشتیبانی: که باعث حفظ و نگهداری عملکرد عادی بدن می شوند. مانند دستگاه ونتیلاتور یا تنفس مصنوعی، دستگاه انکوباتور، ماشین بی هوشی، بای پش قلبی-ریوی
  • دستگاه های پایش پزشکی: که به کادر درمان اجازه می دهد وضعیت و علائم حیاتی بیمار را رصد کنند. مانند مانیتور قلبی و فشار خون
  • تجهیرات آزمایشگاهی: که برای آنالیز وضعیت خون، ژن ها و … به کار می روند.

نکته های مهم در تعمیر تجهیزات پزشکی (توصیه شده توسط گروه مهندسی دیجی برد)

برای شروع تعمیر ابتدا همیشه در ذهن بسپارید:

  1. به دنبال نقص بدیهی در دستگاه باشید ! مراقب باشید بعضی از دستگاه های پزشکی طوری ساخته شده اند که اجازه بازشدن به غیر از نمایندگی های مجاز را نمی دهند و یک میکرو سویچ یا یک سنسور نوری باز شدن دستگاه را به برد و آی سی مرکزی اطلاع می دهد ، ممکن است دستگاه به طور کامل از کار بی افتد.
  2. آسان فکر کنید و مشکل را زیاد پیچیده در نظر نگیرید !
  3. حتما مسائل ایمنی را قبل از کار با دستگاه رعایت کنید. مطمئن شوید که نسبت خطرهایی که در ارتباط با تعمیر دستگاهِ خراب است آگاهی دارید. این قبیل خطرها می توانند شامل خطرهای باکتریالی، الکتریکی، شیمیایی و مکانیکی باشند. پس تمامی تدابیر لازم را بیندیشید. حتی اگر نیاز بود، می توانید ابتدا تجهیزات پزشکی را ضد عفونی کرده و سپس شروع به کار کنید. همچنین وسایل ایمنی نظیر دستکش و عینک با خود به همراه داشته باشید !
  4. تجهیزات پزشکی اکثرا گران قیمت و حتی بعضی از آن ها تحریمی هستند ! پس لطفا بی محابا دستگاه را جابه جا و عیب یابی نکنید !
  5. اگر می بینید که دستگاه پزشکی شما مثل قبل کار نمی کند، مثلا سرعتش کم شده است ولی به اصطلاح خودمانی، کارتان را راه می اندازد، ریسک تعمیر آن را نکنید !
  6. قبل از شروع برای تعمیر، حتما به دفترچه راهنمای دستگاه نگاهی بیندازید ! زیرا شامل اطلاعات مفیدی حتی برای تعمیر دستگاه است.
  7. طراحی و ساختار بسیاری از تجهیزات پزشکی متفاوت از هم هستند. پس همه بردهای الکترونیکی آن ها را به یک چشم نگاه نکنید.

تعمیر برد های الکترونیکی

شروع تعمیر دستگاه پزشکی (توصیه شده توسط گروه مهندسی دیجی برد)

حال بدون طولانی کردن مطلب، سعی می کنیم مواردی را که در تعمیر تجهیزات پزشکی به شما کمک می کند معرفی نماییم. پس در ادامه با تیم تخصصی دیجی برد همراه باشید:

۱. منبع های تغذیه را جدا کنید

اغلب تجهیزات پزشکی متحرک، علاوه بر منبع تغذیه اصلی، منبع تغذیه اضافی یا اکسترنال دارند. منبع های تغذیه اضافی معمولا زمانی که عملِ تبدیلِ ولتاژ بالا یه پایین بیرون دستگاه انجام می شود ایمن هستند. اما بسیاری از تجهیزات پزشکی دارای منبع تغذیه داخلی هستند که به این معنی است که ولتاژ بالا می تواند درون دستگاه وجود داشته باشد، یا ممکن است چند مدل باتری داخلی داشته باشند.

۲. در برد الکترونیکی دستگاه، به خازن ها توجه کنید

در بسیاری از اوقات، بردهای الکترونیکی دستگاه های پزشکی دارای خازن هایی با ولتاژ پایین هستند (معمولا ۲۵ ولت یا کمتر). ظرفیت این خازن ها بسیار زیاد است و بعضی اوقات به یک یا دو فاراد نیز می رسد. اگر تصادفی این خازن ها را اتصال کوتاه کنید، مشکل ساز می شود؛ اما خطر خاصی پیش نمی آید. اما برخی تجهیزات پزشکی نظیر الکتروشوک قلبی و دستگاه اشعه ایکس می توانند دارای خازن های با ولتاژ بالا باشند. اگر درست با آن ها کار نشود، این خازن ها می توانند منجر به خطرات بسیاری برای دستگاه شوند و همچنین خطر جانی برای تعمیرکار به همراه داشته باشند. البته برخی از این خازن ها دارای یک مقاومت هستند که آن ها را دِشارژ می کند. اما به هر حال باید مراقب بود.

۳. استفاده از مچ بند ضد استاتیکی

الکتریسیته ساکن می تواند به طور شگفت آوری باعث خرابی قطعات الکترونیکی شود. به همین منظور استفاده از مچ بند های ضد استاتیکی برای تعمیر تجهیزات پزشکی می تواند مهم باشد. این مچ بندها از یک هادی فلزی داخل خود تشکیل شده اند که به یک مقاومت با اهم بالا (معمولا ۱ مگا اهم) متصل می گردد. قسمت دوم این مچ بند شامل یک گیره است که باید به بدنه فلزی وسیله الکترونیکی ما متصل شود. این مچ بند تدریجا الکتریسیته ساکن را در بدن شما کاهش داده و ولتاژ بدنتان را با ولتاژ قطعه ی الکترونیکی که با آن کار می کنید برابر می کند. در نتیجه اختلاف پتانسیل ما بین بدن شما و وسیله الکترونیکی از بین رفته و از ایجاد جریان الکتریکی جلوگیری می شود.

نمونه یک مچ بند ضد استاتیکی

۴. تمیز کردن گرد و غبار

همیشه قبل از کار با برد الکترونیکی آن را تمیز و آن را غبار روبی کنید. چرا که گرد و خاک به مرور باعث افزایش حرارت برد الکترونیکی می گردد که برای قطعاتی مانند آی سی ها ، هیت سینک ها و خازن ها مضر است. اما مراقب باشید که هنگام تمیز کردن قطعات الکترونیکی، آسیبی به آن ها نرسد.

۵. قبل از تعویض اسکرین ها خوب فکر و دقت کنید

همانطور که گفتیم، طراحی و ساختار بسیاری از تجهیزات پزشکی با هم تفاوت دارند. اما، یکی از ویژگی های تجهیزات پزشکی پیشرفته صفحه های اسکرین یا LCD آن ها است. از آنجایی که شرکت های تولید کننده در حال تلاش برای کم کردن هزینه ها و سایز قطعات هستند، جدا کردن و نصب دوباره LCD ها ممکن است مقداری پیچیده، دردسرساز و مشکل آفرین باشد. بیشترین مشکل مربوط به اسکرین هایی است که به برد اصلی (Main Board) متصل هستند. بعضی اوقات، مخصوصا در تجهیزات پزشکی قدیمی تر، در اسکرین آن ها یک سوکت پلاستیکی قرار دارد که می توان آن را به راحتی جدا کرد. اما در تجهیزات پزشکی جدیدتر برای اتصال اسکرین ها از کابل های FFC (کابل مسطح انعطاف پذیر) استفاده می کنند که مانند روبان است و بسیار شکننده می باشد و احتمال خرابی اسکرین در زمان کار با این کابل وجود دارد. به همین خاطر اگر تعویض اسکرین در این بردها ضروری نیست. ریسک آن را نکنید !

کابل های سوکتی و کابل های FFC

۶. کارهای خود را مستند سازی کنید

قبل و هنگام جدا کرن برد عکس و فیلم های زیادی تهیه کنید. چرا که با جلو رفتن کار، شاید لازم باشد ده ها قطعه را باز و بسته کرده و تکنیک های مختلفی را به کار ببرید. همچنین بردی که با آن کار می کنید ممکن است ده ها اتصال بیرونی داشته باشد. همانطور که می دانید، ابتدا باز کردن برد آسان به نظر می رسد. اما هنگامی که می خواهید دوباره برد را مونتاژ کنید، کار سخت تری در پیش خواهید داشت. با تهیه این فیلم و عکس ها می توانید کار خود را از اول مرور کنید تا اگر دچار فراموشی شدید، دوباره به آن رجوع کنید.

امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید- گروه مهندسی دیجی برد.

چگونه خودرو را عیب یابی کنیم

در مرکز تخصصی دیجی برد کلیه تعمیرات لوازم و تجهیزات پزشکی با قید ضمانت انجام می شود.

درباره KAKA

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *