تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

دندانپزشکی

دندانپزشکی، یا به عبارتی دیگر بهداشت دهان و دندان به تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های دندان و دهان می پردازد. دندانپزشکی به رشته های تخصصی مختلفی تقسیم می شود که از جمله آن ها می توان به دندانپزشکی ترمیمی، جراحی لثه، آسیب شناسی دهان و … اشاره کرد.

تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

در این نوشتار، به بررسی برخی از تجهیزات الکترونیکی دندانپزشکی اشاره می کنیم.

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی
دستگاه پانورکس (OPG)

دستگاه پانورکس با نام تجاری OPG شناخته می شود و برای تصویربرداری از فک و دندان کاربرد دارد. در این روش فیلم رادیوگرافی خارج از دهان بیمار قرار دارد. درطول آزمون، تیوب اشعه ایکس و فیلم دور بیمار به گردش در آمده و تمام دندان ها را در کنار یکدیگر به تصویر می کشد.

دستگاه رادیوگرافی دیجیتال دندانپزشکی (OPG) به صورت خاصی طراحی شده است که تصویر x-ray توموگرافیک – پانورامیک را از دندان ها و فک و مفصل در اختیار قرار می دهد. اساس فیزیکی کار مشابه توموگرامهای معمولی است. با این تفاوت که صفحه فوکوس OPG دارای انحنایی مطابق با انحناهای فک ها است. تصاویر حاصله یک نمای کلی از موقعیت دندانها و اطلاعاتی از استخوانهای فک را در اختیار قرار می دهد. اطلاعات حاصله، دندانپزشکان و متخصصان پزشکی را در تشخیص ناهنجاریها و تهیه نقشه درمان برای مشکلات دندان کمک می نماید.

عملکرد دستگاه OPG

دستگاه OPG متشکل از دو بخش می باشد که عبارتند از بازوی افقی چرخانِ نگه دارندهٔ منبع اشعهٔ ایکس و مکانیزم فیلم متحرکی که برعکس یکدیگر قرار گرفته‌اند. ژنراتور، تیوب اشعه x و کنترل پنل ممکن است در اتاق عکسبرداری قرار بگیرند و یا اینکه ممکن است در اتاق مخصوص قرار داده شود. چانه بیماران روی یک استراحتگاه ثابت شده است و چانه در مرکز، بین تیوب اشعه x و نگهدارنده کاست فیلم قرارمی گیرد. آرواره های بیمار روی یک راهنمای پلاستیکی کوچک قرار داده می شود و ثابت می گردد. بیشتر دستگاه های OPG دروضعیت ایستاده از بیماران، تصویربرداری را انجام می دهند. در طول فرآیند، تیوب اشعه x دور آرواره ها می چرخد. هر فرآیند برای چند ثانیه صورت می گیرد. همچنین سر بیمار در یک محافظ مخصوص قرار می گیرد و ثابت است.



دستگاه پانورکس (OPG)
دستگاه فسفر پلیت

دستگاه فسفر پلیت یکی از دستگاه های دیجیتال رایودگرافی دندانپزشکی می باشد. اشعه X پس از تابش به کریستال‌های فسفر این دستگاه ، ذخیره شده و سپس اطلاعات صفحه تصویربرداری از طریق یک اسکنر لیزری ویژه یا CR Reader خوانده شده و تصویر به صورت دیجیتال قابل رویت خواهد بود. تصویر دیجیتالی پس از آن قابل مشاهده بوده و با استفاده از نرم‌افزار، مواردی همچون کنتراست، میزان روشنایی، فیلتر و بزرگنمایی را بر روی عکس می‌توان انجام داد.

دستگاه فسفر پلیت
تجهیزات استریل دندانپزشکی

آلتراسونیک کلینر

دستگاه تمیز کننده فراصوت یا آلتراسونیک کلینر دستگاهی است که از امواج فرا صوت و یک محلول پاک کننده (مانند آب)، برای تمیز و استریل کردن وسایل دندانپزشکی استفاده می کند.

آلتراسونیک کلینر

دستگاه آتوکلاو

دستگاه آتوکلاو دارای یک محفظه فشار است که برای انجام فرآیندهایی به کار می رود که در آن ها فشار و دمای مطلوب، متفاوت از فشار و دمای محیط می باشد. آتوکلاوها در دندانپزشکی برای استریل کردن تجهیزات به کار می روند. اتوکلاو در سترون سازی کاربرد دارد. سترون سازی همان استریل کردن یا از بین بردن همه ی اشکال حیات (میکروبی) از طریق حرارت بخار آب تحت فشار و یا مواد غیرمتحرک که شامل روش های شیمیایی و غیرشیمیایی است می شود.

دستگاه آتوکلاو
تجهیزات عمومی دندانپزشکی

دستگاه جرم گیر یا کویترون

دستگاه جرم گیر یا کویترون از تجهیزات مهم ددانپزشکی به شمار می رود که بوسیله نوسان، عمل جرمگیری را از دندان انجام می دهد.

جرمگیرهای دندان از نظر سیستم ایجاد نوسان به سه دسته تقسیم می شوند:

  • جرمگیر اولتراسونیک القایی: در این نوع دستگاه ها، نوسان به وسیله سیم پیچ القایی بدنه و ورقه های مغناطیسی تراکمی قلم کویترون ایجاد می شود.
  • جرم گیر اولتراسونیک پیزوالکتریک: در این نوع دستگاه ها، با استفاده از خاصیت کریستال هاى پیزوالکتریک نوسان پیوسته اى تولید مى شود. در این نوع کویترون، حرکات ارتعاشى قلم به صورت عمودى است و حرکت افقى ندارد و همچنین کریستال آن ها، حرارت کمترى ایجاد مى کند.
  • جرم گیر اولتراسونیک هوایى: در هندپیس این نوع دستگاه ها، با استفاده از هواى فشرده ارتعاش ایجاد مى شود و توسط محور مرکزى توخالى که در آن آب در جریان است، ارتعاش به نوک قلم منتقل مى شود.

اجزاى اصلى دستگاه کاویترون
یک دستگاه کاویترون به طور کلى از قسمت هاى زیر تشکیل شده است:
جعبه اصلى
هندپیس و قلم
سیستم آب

دستگاه جرم گیر یا کویترون
دستگاه لایت کیور

زمانی که دندان ها دچار پوسیدگی می شوند باید قسمت های پوسیده دندان برداشته شود و با مواد ترمیمی جایگزین شود.دستگاه لایت کیور به مواد ترمیمی پرتو نور آبی رنگی می تاباند تا در دندان خشک و محکم شوند. در واقع با تابش این اشعه، واکنش های شیمیایی در برخی مواد پرکردنی اتفاق می افتند که در نهایت به تبدیل شدن آن ماده به شکلی از ماده نهایی می انجامد. دندانپزشکی، معرفی می شود. مواد پرکردنی همرنگ دندان (کامپوزیت‌ها) شایع ترین موادی هستند که با دستگاه لایت کیور عملیات سفت شدن (ستینگ) آن‌ها آغاز می شود .

دستگاه لایت کیور
دستگاه بلیچینگ

بلیچنگ دندان ها همان روش سفید کردن دندان ها است که امروزه یک روش رایج در دندانپزشکی است. سفید کردن دندان ها می تواند به دو روش تغییر ذاتی رنگ دندان یا توسط جدا کردن و کنترل فرم لکه های دندان صورت بگیرد. ماده هیدروژن پروکساید یک عنصر مفید برای سفید کردن دندان ها به حساب می آید.

دستگاه بلیچینگ

در دفتر مهندسی دیجی برد، تعمیرات الکترونیک کلیه تجهیزات دندانپزشکی با ضمانت تعمیرات انجام می شود.

درباره KAKA

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *