تعمیر ECU ای سی یو هیوندا سنتنیال Centennial

تعمیر ECU ای سی یو هیوندا سنتنیال Centennial

تعمیر ECU ای سی یو هیوندا سنتنیال Centennial – تعمیر تخصصی برد الکترونیکی ECU هیوندا Hyundai Centennial

تعریف ECU

ECU به عنوان یک واحد الکترونیکی تمامی عملکرد یک وسیله نقلیه تا مصرف بهینه سوخت را به صورت کامل مورد ارزیابی قرار می دهد.

واحد کنترل الکترونیکی ECU مانند کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ شامل نرم افزار و سخت افزار است که می تواند اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل کند و هر گونه تنظیمات را اعمال می کند.

در زمان های گذشته سازندگان خودرو از سیستم کاربراتور برای مخلوط سوخت و هوا استفاده می کردند که در تمام شرایط رانندگی نسبت سوخت وهوا به یک میزان بود که اصلا بهینه نبود.

ECU اطلاعات مورد نیاز را از سنسور های مختلف خودرو دریافت می کند و این داده ها  با برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط ECU مقایسه می گردد سپس خروجی را به شمع ها ، انژکتور های سوخت و سایر اجزا ارسال می کند

 

امروزه سیستم ECU بسیار پویا می باشد به گونه ای که ترکیب سوخت و هوا را به صورت کاملا هوشمند متناسب با موقعیت های مختلف تنظیم می نماید و با توجه به سازگاری با محیط آلودگی کمتری را ایجاد می کند.

تزریق سوخت بهینه به میزان ترکیب مناسب اکسیژن و سوخت رابطه مستقیم دارد کمبود اکسیژن باعث می شود سوخت به طور کامل نسوزد . تزریق بهینه سوخت برای یک احتراق کامل ۱۴.۷ به ۱ است یعنی ۱ گرم بنزین به ۱۴.۷ گرم هوا نیاز دارد.

معرفی حسگر های کاربردی در ECU

اجزای تشکیل دهنده یک ECU شامل : MAP sensor حسگر نقشه ، سنسور دمای مایع خنک کننده Coolant temperature sensor ، سنسور موقعیت میل لنگ و میل بادامک ، سنسور موقعیت دریچه گاز ، می باشد.

سنسور MAP اطلاعات مهمی برای محاسبه چگالی هوا و نسبت جرم  هوا  و سنسور دمای مایع داده های مهمی از فن های الکتریکی و دمای مایع خنک کننده تعبیه شده در پانل را ارائه می دهد.

سنسور موقعیت میل لنگ یک قطعه الکترونیکی در موتور های دیزلی و بنزینی است که به کمک سنسور میل بادامک جهت اندازه گیری رابط بین پیستون ها و سوپاپ ها استفاده می شود. این فرایند در موتور های زمان بندی متغیر سوپاپ اهمیت دارد.

لحظه ای که بنزین خیلی زود تر از زمان تعیین شده مشتعل می شود سنسور ضربه این رویداد را بلافاصله به ECU اطلاع رسانی می کند تا لحظه تزریق تنظیم گردد. زیرا پدیده خود اشتعالی بنزین می تواند آسیب قابل توجهی به موتور وارد کند.

علاوه بر سنسور های حسگر مستقیم دریافت شده توسط ECU ، اطلاعات زیادی از طریق شبکه CAN دریافت می شود. تمام این ورودی ها اطلاعات مفیدی در اختیار ECU قرار می دهند .

خودرو هیوندا سنتنیال Centennial

هیوندا سنتنیال یک نمونه از خودرو های پرچم دار  برند Hyundai  است . این کروز دیفرانسیل عقب برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد.

در سال ۲۰۱۴ دو نمونه موتور از این خودرو لوکس یکی با ظرفیت ۳.۸ لیتری V6  و دیگری ۵ لیتری V8 تولید شد که هر دو مجهز به واحد تزریق سوخت GDI است.

از دیگر تجهیزات جانبی این خودرو رینگ های آلیاژی ۱۸ اینچ ، صفحه نمایشگر چند رسانه ای ، دوربین پارک عقب ، چراغ های مه شکن ، ترمز دستی برقی ، صندلی های جلو  با قابلیت تنظیم برقی است.

خصوصیات بارز  ایمنی این خودرو  ۹ کیسه هوا که شامل Airbag ایر بگ زانو ، نمایشگر فشار لاستیک ، سیستم ترمز ABS ، هشدار خروج از خط ، رادار نقطه کور و سیستم ایمنی  اتوماتیک اعمالی در ترمز خودرو و… است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *