تعمیر دستگاه نوار قلب ECG الکترو کاردیو گراف

تعمیر دستگاه نوار قلب ECG الکترو کاردیو گراف

تعمیر دستگاه نوار قلب ECG الکترو کاردیو گراف و کلیه دستگاه های پزشکی حساس در کلینیک تخصصی الکترونیک دیجی بُرد.

نحوه عملکرد دستگاه نوار قلب

از دستگاه الکتروکاردیوگرام ۱۰ سیم خارج می‌شود که ۴ سیم به دست‌ها و پاها و ۶ سیم به جلوی قلب می‌روند . این سیم‌ها پس از آغشته شدن بادکش سرشان با ژل لوبریکانت به محل مربوطه وصل می‌شوند. الکترودهای فلزی کوچکی بر روی مچ دست، قوزک پا و سینه افراد قرار داده می‌شود و سیگنال‌های الکتریکی از الکترودها و از طریق این سیم‌ها به دستگاه نوار قلب منتقل می‌شوند و این دستگاه سیگنال‌ها را بصورت امواج نمایش می‌دهد. نوار قلب در بررسی دردهای قلبی و سکته‌های قلبی ارزش بالایی دارد و به عنوان اقدام روتین در تمام کسانی که مشکلات حاد قلبی دارند صورت می‌گیرد.

ECG یک قطعه ST و چهار فاصله اصلی دارد: QRS,P.R,R-R,Q.R که تغییرات هر کدام نشان‌دهنده بیماری خاصی است. یکی از مهمترین تغییراتی که در نوارقلبی افراد پیگیری می‌شود علایم و نشانه‌های مربوط به سکته قلبی یا M.I است که بسته به نقطه‌ای از قلب که دچار مشکل شده است به صورت تغییرات T یا ST و QRS در لیدهای مختلف قلبی می‌شود که پزشک با کمک آن می‌تواند به میزان و شدت و همچنین نوع سکته قلبی پی ببرد.جریا‌‌ن‌های الکتریکی ماهیچه قلب را منقبض و منبسط می‌کنند

تولید امواج الکتریکی در قلب

امواج الکتریکی در ECG به‌صورت اوج و فرودهای متناوب ثبت می‌شوند. هر دوره فعالیت الکتریکی قلب شامل چندین قطعه است. این دوره‌ها از موج P شروع می‌شوند و تا موج P بعدی ادامه می‌یابند. P یک موج نسبتا کوچک است که انقباض دهلیز را نشان می‌دهد. بعد از مکثی کوتاه ترکیب QRS به چشم می‌خورد که در آن خط نوار قلب حرکتی سریع به سمت پایین، بالا و دو مرتبه به سمت پایین داشته است.این ترکیب در اثر انقباض بطن‌ها ایجاد می‌شود و در نهایت پس از مکثی بلندتر موج T مشاهده می‌شود که پر شدن ناگهانی بطن‌ها را نشان می‌دهد.حلقه نوار قلب کاغذی مدرج است که داخل دستگاه قرار دارد و سوزن دستگاه که کمی گرم شود خطوطی را روی کاغذ ثبت می‌کند. البته دستگاه‌های نوار قلب پیشرفته‌تری نیز ساخته شده‌اند که همزمان از چند جهت نوار قلب می‌گیرند و در مدت کوتاهی تمام لیدهای لازم را دریافت می‌کنند.

مشکلات دستگاه های نوار قلب ECG

  • روشن نمی شود

  • بعد از روشن شدن ارور می دهد

  • امواج را نمایش نمی دهد

  • قسمت پرینتر آن ناخواناست یا عمل نمی کند

  • دستگاه پس از کمی کارکرد به مشکل می خورد

  • و…

تعمیر دستگاه نوار قلب ECG الکترو کاردیو گراف

4 دیدگاه در تعمیر دستگاه نوار قلب ECG الکترو کاردیو گراف
  1. سلام استاد .من یک استپر دارم ک نمیدونم چجوری میتونم راه اندازیش کنم و به چه درایوی باید متصلش کنم.چجوری میتونم عکسشو براتون بفرستم؟

  2. با سلام یک دستگاه ECG دارم زمانی که به برق وصل میکنم روی صفحه نمایشگر یک نور سفید فقط هست ، کلی از قطعات و فلت ها را تست کرده ام مشکل رو پیدا نکردم، اگر امکان دارد بنده را راهنمایی کنید.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *