تعمیر دستگاه تست های پات HIPOT PRHO-140AC/DC

تعمیر دستگاه تست های پات HIPOT PRHO-140AC/DC

تعمیر دستگاه تست های پات HIPOT PRHO-140AC/DC .تعمیر تخصصی انواع دستگاه تست HIPOT گودویل ، فلوک HV HIPOT در دفتر فنی مهندسی دیجی برد.

تست HIPOT چیست؟

واژه HIPOT یا HI POT مخفف واژه HIGH POTENTIAL است.این تست با اعمال یک ولتاژ بالا به مدار اصلی و هادی ها و متعلقات آنها انجام می گیرد و طور کلی به منظور تشخیص قدرت عایقی بین قسمتهای حامل جریان و غیر حامل جریان بکار می رود و همچنین برای بررسی شرایط عایق در اثر فشارهای وارده به صورت (تصادفی و ناخواسته) به مراتب بیشتر از مقدار ولتاژ کارکرد نرمال تابلو ها ، دستگاه یا تجهیزات صورت می پذیرد. تست HiPot و یا تست فشار قوی، در واقع یک روش اندازه‌گیری نیست بلکه پروسه‌ای است که مقاوم بودن عایق در برابر ولتاژ بالا را مشخص می کند.
همانگونه که می دانید این گونه ازدیاد ولتاژها  سیستم بنا به دلایل مختلفی از قبیل سوئیچینگ و صاعقه و… در شرایط کار نرمال بوجود می آیند.
این تست با تعیین ولتاژ و  زمان مشخص پیوستگی عایقی  مناسب تولیدات را مشخص میکند بدین گونه که، آیا شکست دی الکتریک در مجموعه تجهیزات یا هادی وجود دارد یا اتفاق خواهد افتاد یا خیر ؟که طبق استاندارد در صورت عدم رویت آرک آن را تحمل می کند و در خصوص تابلوهای برق می توان گفت نتیجه آزمون هنگامی رضایت بخش است که در عایق بندی تابلو خرابی از قبیل شکستگی مقره ، شکست عایقی و یا جرقه زدن بر روی تجهیزات اتفاق نیفتد.
آنگاه تجهیز مورد تست در شرایط کار نرمال خود بدون هیچ مشکلی راه اندازی می گردد .ضمنا این تست برای آشکار شدن اشتباهات صورت گرفته توسط نفرات خط تولید،مشکلات طراحی و نیز همچنین فضای نامناسب بین قطعات ایده آل است.

کاربردها و توانمندی های HIPOT:

این تست بر روی تابلو ها فشار ضعیف و متوسط، ترانسفورماتورها ، کابل ، خط تولید، بخش تعمیر و نگهداری تجهیزات، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه ها، مکان های بازرسی ورودی تجهیزات…. صورت می گیرد.
ذکر این نکته ضروری است که در برخی شرایط از بهترین عایق ها هم می تواند مقداری جریان عبور کند.  گاهی اوقات ممکن است با اعمال ولتاژ کمتر از ولتاژ نامی نیوز مقدارکمی جریان نشتی وجود داشته باشد. این جریان نشتی می تواند ناشی از عواملی مانند ظرفیت خازنی عایق، مقاومت عایق، پدیده کرونا و تاثیرات الکتروشیمیایی باشد.
اما  اگر تابلو یا کابل یا مجموع هادی مورد تست، آسیب دیده یا زدگی داشته باشد، مقدار جریان نشتی بسیار زیاد خواهد بود و این امر می تواند به شخصی که در نزدیکی محل آسیب دیده قرار گرفته است، صدمه وارد نماید. اگر در فرایند ساخت تابلو یا در بقیه مراحل مانند نصب تجهیزات از قبیل باس بارها ، کلید ها ، مقره ها و سیم کشی ها و ترمینال و حمل و نقل، و … آسیبی به تابلو و عایق تجهیزات آن وارد شده یا منفذ یا ناخالصی در اقلام  وجود داشته باشد ، احتمال صدمه دیدن آن قسمت از تجهیز در حالی که در سرویس است، در اثر نشت جریان وجود دارد و به تاسیسات آسیب های جبران ناپذیری وارد می گردد.
و بدین ترتیب تست HiPot  بهترین راه تشخیص موارد فوق می باشد. این تست می تواند عایق کم، فاصله کم و ترک خوردگی تجهیزات ، سوراخ بودن سیم و کابل، پیچش ناکافی سیم (هادی کابل)، له شدگی سیم و کابل و… را نیز تشخیص دهد.

مشخصات فنی تعمیر دستگاه تست های پات HIPOT PRHO-140AC/DC

مدل
ظرفیت kVA
خروجی AC/DC kv
خروجی mA
ورودی AC
V
ورودی AC
A
truns
ratio
افزایش دما
PRHO-140 ۵ ۱۰۰/۱۴۰ ۵۰ ۲۲۰ ۲۵ ۱۰۰۰ ۱۰

خرابی های احتمالی دستگاه تست HIPOT:

  • دستگاه روشن نمی شود

  • دستگاه روشن می شود ولی ارور می دهد

  • ولتاژی از دستگاه خارج نمی شود

  • مقدار مقاومت نمایش داده شده خطا دارد

  • صفحه نمایش یا یکی از کلیدها دچار مشکل شده

  • و…

تعمیر دستگاه تست HIPOT PRHO-140AC/DC های پوت

2 دیدگاه در تعمیر دستگاه تست های پات HIPOT PRHO-140AC/DC
  1. دستگاه برای فروش هم دارین دستگاه هایپات


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *