تعمیر دستگاه اصلاح ضریب توان PFC

تعمیر دستگاه اصلاح ضریب توان PFC

تعمیر دستگاه اصلاح ضریب توان PFC.تعمیر تخصصی دستگاه کاهنده مصرف برق Power saver ، زد مکس (Zmax) در دفتر فنی مهندسی دیجی برد.

برای آشنایی با ضریب توان ابتدا به مفاهیم زیر می پردازیم

بارهای خطی:

بارهای الکتریکی در جریان متناوب از دو نوع توان تغذیه می‌کنند:

  • توان اکتیو که کار مفید را انجام می‌دهد یا در واقع به شکل مطلوب انرژی که ممکن است انرژی مکانیکی یا گرمایی باشد تبدیل می‌شود
  • توان راکتیو که در واقع به علت ذخیره شدن انرژی در بارهای راکتیو به وجود می‌آید و در پایان هر سیکل به منبع باز می‌گردد.

در واقع ضریب توان همان نسبت بین توان ظاهری و توان واقعی است که عددی بین ۰ و ۱ خواهد بود. وجود توان راکتیو موجب خواهد شد که توان واقعی از توان ظاهری کمتر باشد و به این ترتیب ضریب توان مقداری کمتر از ۱ داشته باشد.

بارهای غیر خطی:

بارهای غیر خطی در مدارهای (AC) موجب به وجود آمدن جریان‌های هارمونیک در کنار جریان اصلی( (ACمی‌شوند. در این حالت اضافه کردن بارهای خطی مانند خازن یا القاگر نیز نمی‌تواند تاثیر این بارها را خنثی کند بنابراین باید از روش‌های دیگری مانند استفاده از فیلتر یا استفاده از سیستم‌های اصلاح ضریب توان فعال برای صاف کردن اثر این بارها در جریان اصلی بهره جست.

اصلاح ضریب توان غیر فعال:

این روش یک روش ساده برای اصلاح ضریب توان در بارهای خطی است که معمولاً با استفاده از بانک‌های خازنی صورت می‌گیرد. اما این روش به اندازه اصلاح ضریب توان فعال موثر نیست. گرچه این روش به دلیل سادگی و کم هزینگی آن در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در این روش وارد و خارج کردن خازن‌ها از مدار موجب به وجود آمدن جریان‌های هارمونیکی می‌شوند و این عیب یکی از دلایلی است که تمایل برای استفاده از موتورهای سنکرون یا اصلاح ضریب توان فعال هنوز وجود دارد

ضریب توان:

یک مدار با بار مقاومتی دارای شکل موج جریان و ولتاژ هم فاز می باشد، اما در مداری با بار راکتیو  انرژی ذخیره شده باعث وجود اختلاف فاز بین این دو شکل موجب میشود که این انرژی به منبع بازمیگردد.در مصرف کننده ها، سه نوع توان، شامل توان ظاهری، توان اکتیو و توان راکتی و تعریف می شود.اگر زاویۀ (یا همان اختلاف فاز) بین ولتاژ و جریان مصرف کننده کمتر شود ، مقدار توان اکتیو مصرفی به توان ظاهری نزدیک شده و لذا مقدار توان راکتیو مصرفی کاهش مییابد.

اصلاح ضریب توان:

اصلاح ضریب توان که با عبارت PFC  نمایش داده می‌شود، فرایند تعدیل ضریب توان از مقادیر کوچکتر از ۱ به مقادیر نزدیک ۱ است. این فرایند ممکن است در طول انتقال انرژی الکتریکی و در پست‌ها تغییر ولتاژ انجام شود چرا که به این ترتیب راندمان تبدیل ولتاژ بالا می‌رود. این فرایند همچنین در مراکز مصرف به ویژه واحدهای صنعتی نیز مرسوم است چرا که به این ترتیب گذشته از کاهش هزینه‌ها مربوط به تهیه انرژی الکتریکی هزینه‌های مربوط به انتخاب کابل و تجهیزات تغذیه نیز کاهش می‌یابد.

به طور کلی ضریب توان بالاتر در انتقال و تولید انرژی الکتریکی مناسب‌تر است چرا که در این صورت تلفات مربوط به انتقال و تولید کاهش می‌یابد و به این ترتیب هزینه‌های مربوط به تولید و انتقال نیز کاهش می‌یابند.

از خرابی های عمده دستگاه اصلاح توان:

  • دستگاه روشن نمیشود

  • دستگاه ارور میدهد

  • صفحه نمایش روشن نمیشود

  • دستگاه سوئیچ نمیشود

  • دکمه ها کار نمیکند

  • تعمیر دستگاه اصلاح ضریب توان PFC

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *