آنتنها سیگنال الکتریکی را از اکسس پوینت دریافت نموده و بر اساس ساختار فیزیکی خود آنرا در محیط انتشار می دهد. المانهای بکار رفته در آنتنها به فرکانس مورد استفاده وابسته بوده و سایز آن کسری از طول موج آنتن خواهد بود.
یک آنتن تغییری در توان خروجی سیگنال ایجاد نمی کند بلکه آنرا پش از دریافت بصورت امواج رادیویی متمرکز نموده و در جهات مختلف می تاباند، میزان تمرکز موج رادیویی یا بهره آنتن بر اساس آنتنهای مرجع ایزوتروپیک و یا دی پل سنجیده می شودبه طور خلاصه فناوری Wireless خدمات ارتباطی بی سیم از طریق امواج رادیویی است که از خدمات دهنده به محل دریافت کننده منتقل می شود.

فناوری Wireless چیست؟

فناوری Wireless در شرایط ایده آل با بردی برابر ۵۰ کیلومتر و سرعت دسترسی معادل ۷۰ مگا بیت بر ثانیه، در حال تکامل بخشیدن به فناوری باند پهن فعلی است. این فناوری می تواند امکان دسترسی به خدمات باند پهن را برای مشترکان معمولی و تجاری به صورت بی سیم فراهم کند و از جمله دیگر ویژگی های Wireless این است که علاوه بر انتقال داده، انتقال صوت و تصویر را نیز به خوبی پشتیبانی می کند و خدماتی که ارائه شود، دارای محدودیت حجمی و زمانی نمی باشد.

تکنولوژی شبکه‌های بی‌سیم، با استفاده از انتقال داده‌ها توسط اموج رادیویی، در ساده ‌ترین صورت، به تجهیزات سخت‌افزاری امکان می‌دهد تا بدون‌استفاده از بسترهای فیزیکی همچون سیم و کابل، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شبکه‌های بی‌سیم بازه‌ی وسیعی از کاربردها، از ساختارهای پیچیده‌یی چون شبکه‌های بی‌سیم سلولی – که اغلب برای تلفن‌های همراه استفاده می‌شود- و شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN – Wireless LAN) گرفته تا انوع ساده‌یی چون هدفون‌های بی‌سیم، را شامل می‌شوند. از سوی دیگر با احتساب امواجی همچون مادون قرمز، تمامی تجهیزاتی که از امواج مادون قرمز نیز استفاده می‌کنند، مانند صفحه کلید‌ها، ماوس‌ها و برخی از گوشی‌های همراه، در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. طبیعی‌ترین مزیت استفاده از این شبکه‌ها عدم نیاز به ساختار فیزیکی و امکان نقل و انتقال تجهیزات متصل به این‌گونه شبکه‌ها و هم‌چنین امکان ایجاد تغییر در ساختار مجازی آن‌هاست.

از نظر ابعاد ساختاری، شبکه‌های بی‌سیم به سه دسته تقسیم می‌گردند : WWAN، WLAN و WPAN.

مزیتهای شبکه‌های بی‌سیم

  • نرخ سرعت بالا در حد شبکه های کابلی
  •  نگهداری آسان و ارزان
  • قابلیت تحرک
  • مقیاس پذیری

اشکالات و معایب احتمالی آنتن مخابراتی وایرلس:

  • آنتن خاموش شده

  • آنتن ضعیف شده

  • پورت های اتصال به آنتن کار نمی کنند.

  • آنتن بعد از گرم شدن از کار می افتد.