آموزش-تعمیر-پکیج-و-تعمیرات-پیشرفته-برد-پکیج

آموزش تعمیر پکیج و تعمیرات پیشرفته برد پکیج(بخش اول)

آموزش تعمیر پکیج ، چیزی که قصد داریم به صورت تخصصی و حرفه ای اینجا در موردش صحبت کنیم.تقریبا همه با سیستم موتورخانه مرکز در ساختمان ها آشنایی دارند ، دیگ های بزرگ به وسیله مشعل هایی گرم شده و آب را برای عبور در تمام واحد های یک یا چند ساختمان گرم می کنند.اما استفاده از این سیستم ها نقاط ضعف زیادی دارد، اتلاف حرارتی زیاد در طول مسیرهای طولانی ، هزینه برابر برای تمام ساکنین چرا که ممکن است یکی از واحد ها یک یا چند رادیاتور (همان شوفاژ) را استفاده نکند، هزینه تعمیرات نگهداری بالاتر و ….

همین عوامل باعث شد تا در اکثر ساختمان ها و خانه های جدید از سیستم پکیج دیواری یا زمینی استفاده شود،این سیستم ها هم آب گرم مصرفی (منظور آب گرمی که جهت استفاده در شیرهای آب گرم مثل ظرفشویی) را تامین می کنند و هم در زمستان و فصول سرد قادرند تا از طریق گردش آب گرم در رادیاتورها فضای ساختمان را گرم کنند.ویژگی سیستم پکیج هزینه نگهداری پایینتر، تلفات حرارتی پایینتر ، تنظیم دماهای مطلوب برای آب گرم مصرفی و شوفاژها و پرداخت هزینه گاز و آب به اندازه مصرف است.

تعمیر و عیب یابی پکیج

برای اینکه بتوانیم در خانه پکیج را عیب یابی و تعمیر کنیم باید ابتدا بدانیم که پکیج ها چطور کار می کند و متوجه فرآیند و کار هر یک از اجزای آن شویم . آنچه ما سعی داریم به صورت تخصصی تر بر روی آن تمرکز کنیم بخش برد و الکترونیک پکیج است، به همین منظور بهتر است یک دستگاه مولتی متر هویه قلع کش و مقداری سیم قلع را نیز در اختیار داشته باشید. پس اگر هیچ سر رشته ای از کارهای فنی و برقی ندارید بهتر است تا با یک سرویس کار تماس بگیرید و بخواهد پکیج شما را تعمیر و عیب یابی کند.

انواع پکیج

پکیچ‌­ها را بر اساس موارد مختلفی می توان تقسیم بندی کرد، مثلا براساس نصب به صورت کلی به دو دسته دیواری و یا زمینی تقسیم می­‌شوند، که می­‌توان آنها را به جای کابینت دیواری و یا زمینی نصب کرد.در مدل های زمینی معمولا در ظرفیت های بالاتر یک مخزن ذخیره آب گرم نیز در پکیج گنجانده می شود تا همیشه آب گرم موجود باشد و در مصرف زیاد آب گرم آب به سرعت سر نشود.همچنین پکیج ها بر اساس نوع سوخت به چهار دسته تقسیم می شوند پکیج گازی (دیواری و زمینی بدون صدا)، پکیج گازوئیلی (زمینی با امکان نصب در موتورخانه یا انباری بیرون از واحد مسکونی)، پکیج دوگانه سوز (زمینی با امکان نصب در موتورخانه یا انباری بیرون از واحد مسکونی) و پکیج برقی (دیواری و زمینی با قابلیت بی صدا بودن) هستند.

پکیج ها از نظر روش گرمایش آب و حرارت دهی به آب نیز به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند و ما برای جلوگیری از پراکندگی بحث سعی می کنیم وارد موارد تخصصی غیر مرتبط با بحث نشویم. تقریبا تمام این سیستم ها بسیار به هم شبیه هستند و مهارت در تعمیر یکی از مدل ها به معنی یادگیری دیگر مدل ها است.

تمرکز ما در این بخش بر روی پکیج های دیواری است که معمولا بیشترین استفاده را در کشور داشته اند.

چگونه خودرو را عیب یابی کنیم

پکیج های چگونه کار می کنند؟

اجزای داخلی پکیج ها

برای آشنایی بهتر شما یک نمونه از پکیج های بازار را با هم بررسی می کنیم و سعی میکنیم تا با قطعات و بخشهای داخلی آن بیشتر آشنا شویم. دیگر برند و مدل پکیج ها ممکن است دارای تعداد قطعات کمتر و یا بیشتر از نمونه بررسی شده توسط ما باشند و یا جانمایی قطعات متفاوت بوده باشد اما در کل همه آنها از یک اصل پیروی کرده و در نهایت به یک الگو می رسند

در شکل شماتیک زیر می توانید اجزای داخلی پکیج را مشاهده کنید

آموزش-تعمیر-پکیج
نمای داخلی پکیج شکل یک
آموزش تعمیرات پکیج
قطعات داخلی پکیج شکل دو
۵- محفظه بسته۷- ورودی گاز۸- خروجی آب گرم بهداشتی۹- ورودی آب سرد بهداشتی
۱۰- آب گرم مدار شوفاژ پکیج۱۱ -برگشتی مدار شوفاژ پکیج ۱۴- شیر اطمینان ۱۶- فن
۱۹- محفظه احتراق ۲۲- مشعل ۲۶- عایق حرارتی محفظه احتراق ۲۷- مبدل حرارتی مسی یکپارچه
۲۸ – هود محفظه احتراق بسته ۲۹- دریچه خروج دود ۳۲- پمپ سیرکولاتور مدار شوفاژ ۳۶- شیر تخلیه هوای اتوماتیک
۳۷- فیلتر آب سرد ورودی ۳۸- سوئیچ جریان آب ۳۹- محدود کننده جریان آب ۴۲- سنسور جداری آب گرم بهداشتی
۴۴ – شیر گاز ۵۶- منبع انبساط ۷۴- شیر پرکن مدار شوفاژ ۸۱- الکترود جرقه زن و تشخیص شعله
۹۵- شیر سه راهه ۱۱۴- سوئیچ فشار آب ۱۸۷- واشر محدود کننده دود ۱۹۴- مبدل ثانویه
۲۴۱- سیستم بای پس ۲۷۸- سنسور دوکاره( اطمینان و مدار شوفاژ)

تعمیرای سی یو ECU خودرو

دیاگرام داخلی پکیج

پکیج ها دارای دو سیستم اصلی هستند که یکی کار گرم کردن آب مصرفی را انجام می دهد و دیگری کار گرم کردن شوفاژها. برای آشنایی بهتر و درک این مطلب به دیاگرام پکیج های زیر دقت کنید.

  1. سیستم آب گرم رادیاتورها : در تصویر زیر (شکل ۳) بعد از آبگیری و هواگیری شوفاژها دیگر مسیر آب شهر از بخش ۹ بسته شده و بعد از شروع به کار پکیج ، آب در قسمت مبدل حرارتی ۲۷ به وسیله شعله مستقیم گرم شده و از بخش ۱۰ وارد شوفاژ ها شده و بعد از از دست دادن حرارت و گرما دوباره از قسمت ۱۱ توسط پمپ سیرکولاتور ۳۲ به پکیج پمپ می شود تا دوباره گرم شود.در ادامه سعی میکنیم تا شما را با دیگر اجزای داخلی پکیج بیشتر آشنا کنیم.
دیاگرام-داخلی-پکیج-و-آب-گرم-شوفاژ
دیاگرام داخلی پکیج برای آب گرم رادیاتورها شکل ۳

۲. سیستم آب گرم بهداشتی : در این بخش که در شکل ۴ نشان داده شده است یک مبدل حرارتی ثانویه ای در پکیج قرار گرفته که در پایین شکل می توانید ظاهر و ساختمان درونی آن را ببینید ، کار این مبدل گرم کردن آب بهداشتی مصرفی از طریق انتقال حرارت است. باز هم آب در بخش ۲۷ گرم شده و از طریق شیر کنترل ولو ۹۵ به مبدل ثانویه ۱۹۴ واردی شده و بعد از از دست دادن حرارت توسط پمپ ۳۲ دوباره برای گرم شدن به بخش ۲۹ هدایت می شود.توجه داشته باشید که پکیج ما در اینجا دو مبدله است،یعنی یک مبدل ۲۷ و یکی ۱۹۴.در پکیج های تک مبدله معمولا بخش ۲۷ دوبل ساخته می شود و همزمان هم آب شوفاژ و هم آب مصرفی گرم می شوند یعنی لوله ۹ وارد قسمت دوم مبدل دوبل شده و بعد از گرم شدن از سر دوم مبدل به لوله ۸ انتقال پیدا می کند.

دیاگرام-داخلی-پکیج-آب-گرم-بهداشتی
دیاگرام داخلی پکیج برای آب گرم بهداشتی شکل ۴

کار هر کدام از قطعات داخلی پکیج چیست؟

اکثر قطعات پکیج بسیار ساده بوده و کارکرد صحیح آنها به راحتی قابل تشخیص است.در ادامه تعدادی از قطعات پکیج را که نیاز به توضیح بیشتر دارند را بررسی می کنیم. بدیهیست که ممکن است در مدل های مختلف پکیج ها تمام این قطعات به کار گرفته نشده و یا با تغییراتی صورت گرفته نصب شده باشند.

ترمیستور

یک مقاومت حساس به درجه حرارت از جنس نیمه هادی می باشد . ترمیستورها بر دو نوعند :
۱ -ترمیستور با ضریب حرارتی مثبت PTC مقدار مقاومت این نوع تریستور با افزایش دما افزایش می یابد .
۲ -ترمیستور با ضریب حرارتی منفی NTC مقدار مقاومت این نوع تریستور با کاهش دما کاهش می یابد

فلو سوئیچ یا کلید جریان

این قطعه در مسیر آب ورودی به پکیج واقع شده و مانند یک کلید سبب قطع و وصل شدن جریان الکتریکی می باشد. در داخل این قطعه تعدادی قطعه به شکل شناور قرار گرفته که می تواند پایین و بالا برود و به آهن ربا وصل شده و با گشودن آب مصرفی، این آهن ربا و قطعات شناور حرکت کرده و موجب تحریک و وصل شدن کلید الکتریکی شده و برد کنترل از باز شدن آب مصرفی مطلع می گردد.

شیرسه طرفه

یکی از قطعات پکیج دیواری شیر سه راهه می باشد که تغییر مسیر عبور آبگرم از مدار شوفاژ به مدار آبگرم مصرفی توسط این شیر انجام می گردد .

کلید کنترل فشار دود پکیج (پرشر سویئچ دود)

این قطعه در پکیج از یک دیافراگم و میکرو سوئیچ تشکیل شده است وظیفه کنترل تخلیه گازها و دود احتراق را بر عهده دارد. قطعه با دو شلنگ سیلیکونی به بخش ونتوری بر روی خروجی فن متصل شده است ، با روشن شدن فن و ایجاد جریان هوا اختلاف فشاری بین دو طرف بخش ونتوری فن ایجاد می شود (در صورت بسته نبودن مسیر هوا) سپس دیافراگم حرکت کرده و کلید را فعال می نماید . یعنی کلید از وضعیت(Normal Open) در حالت عادی باز(قطع) ، به حالت بسته (وصل) در می آید. در صورتی که فن روشن نشود و یا مسیر دودکش یا دریچه تامین هوا مسدود باشد این سویئچ وصل نمی شود.

پمپ سیرکولاتور پکیج

وظیفه این پمپ به حرکت درآوردن آب در مدار گرمایشی است و همیشه در مسیر برگشت گرمایش قرار می گیرد     در پکیج های دیواری معمولا از پمپ های با هد ۷ و ۵ متر استفاده می شود( هد پمپ:مقدار ارتفاعی که یک پمپ می تواند آب را نسبت به خود ، عمودی بالا ببرد. )

مبدل حرارتی پکیج

عمل انتقال حرارت تولید شده توسط مشعل به آب (مصرفی و گرمایشی)،در محفظه ای به نام مبدل حرارتی انجام می شود.مبدل حرارتی از چند ردیف لوله مسی رفت و برگشتی تشکیل شده است که به صورت افقی در بالای مشعل قرار گرفته و آب از آن عبور می کند و گرمای تولید شده را به آب منتقل می نماید.

عمل انتقال حرارت مستقیم در هر دو نوع دستگاه تک و دو مبدله ، به آب گرمایشی(آب رادیاتورها) است و آب مصرفی با واسطه آب گرمایشی گرما را جذب می کند.

مبدل ثانویه پکیج (در مدل های دو مبدله)

یک محفظه فلزی دو جداره که آب گرم بهداشتی را به واسطه آب گرم رادیاتورها گرم می کند (شکل ۴ )

NTC یا سنسور حرارتی مدار آبگرم مصرفی

از این قطعه جهت حس کردن دمای لوله ی مبدل مربوط به آبگرم مصرفی نصب می گردد و در صورتی که دمای لوله بیش از حد مجاز گردد باعث خاموش شدن مشعل دستگاه می شود تا از بروز هرگونه حادثه ناگوار جلوگیری گردد

ترموستات دود یا سنسور دود

در مدل هایی که کلید کنترل فشار استفاده نشده حتما از این روش برای اطمینان از تخلیه دود استفاده می شود، سنسور یا همان قسمت حسگر آن به بخش بالایی کلاهک تعدیل نصب می شود و وقتی که دودکش به هر دلیلی وظیفه ی خود را به خوبی انجام ندهد ( تخلیه گازهای حاصل از احتراق مختل شود ) کلاهک تعدیل داغ می شود و این کلید عمل می کند و باز می شود.

سنسور فشار آب پکیج ( ترانسدیوسر )

در دستگاه‌هایی که فشار آب مدار گرمایش به جای مانومتر مکانیکی (گیج فشار ساده)، از طریق صفحه نمایشگر دیجیتال نشان داده می‌شود، به جای پرشر سوئیچ که یک کلید ( قطع و وصل ) است از یک سنسور فشار استفاده شده، تا فشار داخلی مدار گرمایش را لحظه به لحظه توسط نمایشگر به کاربر اعلام نماید. تفاوت ظاهری سنسور فشار آب با پرشر سوئیچ آب در این است که در سنسور فشار به جای دو سیم از یک سوکت سه‌سیم استفاده شده است.

تعمیر برد های الکترونیکی

عیب یابی پکیج را از کجا شروع کنیم ؟

عیب یابی پکیج هایی که کمی قدیمی تر هستند و بردهای الکترونیکی خاصی ندارند ساده بوده و با کمی اطلاعات مکانیکی ابتدایی می توان آنها را تعمیر کرد.اما تقریبا تمام پکیج های جدید امروزی دارای بردهای کنترل پیشرفته هستند و دست کم نمایشگری کوچک تا با کاربر دستگاه ارتباط بهتری برقرار کند و وضعیت و پارامترهای مختلف مثل دما و فشار و میزان مصرف انرژی و… را نشان دهد.عیب یابی این پکیج ها شاید کمی مشکل تر باشد و نیاز به اطلاعات الکتریکی یا الکترونیکی داشته باشد.ما قصد داریم در یاد گیری این اطلاعات و عیب یابی بهتر ، مخصوصا بر روی برد پکیج شما را یاری کنیم.

اولین قدم در عیب یابی پکیج

همیشه سازندگان پکیج ها بهترین و نزدیکترین راه را برای تعمیر سیستم های خود را در اختیار دارند و تقریبا در تمام برندهای داخلی و خارجی معتبر شما و تعمیر کاران را در استفاده و عیب یابی اولیه راهنمایی می کنند. سازندگان دستگاه ها هر روز بردهای پکیج هوشمند تری تولید می کنند و این برد ها بعد از روشن شدن تمام بخشهای دستگاه را چک کرده و در صورت تشخیص مشکل ، یک کد خطا را بر روی صفحه نمایش نشان می دهند یا در مدل های قدیمی تر با یک یا چند ال ای دی و نحوه چشمک زدن این خطا را اعلام می کنند.

همین راهنمایی ارزشمند در اکثر موارد باعث می شود تا عیب پکیج مشخص شده و به راحتی قطعه معیوب تعویض گردیده و دستگاه درست شود.اما کد خطا ها در همه این موارد به صورت یک اختصار است، برای اینکه متوجه منظور این کد شویم باید به دفترچه سازنده دستگاه مراجعه کنیم و هر سازنده ای برای خود یک سری کد را تعریف کرده و لیست می کند.مثلا ممکن است سازنده A برای پایین بودن فشار آب کد خطای E3 را نمایش دهد.و سازنده B قرار داد دیگری را تعریف کرده باشد و در پایین بودن فشار پایین آب کد F1 را نمایش دهد.پس قطعا بدون مراجعه به راهنمایی های سازنده عیب یابی سریع و تشخیص مشکل ممکن نیست.

این بخش ادامه دارد…..به زودی

درباره دیجی برد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *