کم کردن کیلومتر خودرو ،تنظیم کیلومتر!

کم کردن کیلومتر خودرو ،تنظیم کیلومتر!

کم کردن کیلومتر خودرو ،تنظیم کیلومتر! چگونه کیلومتر خودرو دستکاری می شود؟ چگونه متوجه دستکاری کیلومتر خودرو شویم؟ چطور کیلومتر خودرو دستکاری می شود؟ دانستنی های کاهش کیلومتر.

قبل از هر چیز

مقدار کارکرد هر خودرو در بخشی به نام کیلومتر شمار یا صفحه کیلومتر نمایش داده می شود.در خودروهای قدیمی تر وقتی که علم الکترونیک انقدر وارد صنعت خودرو نشده بود، مقدار کارکرد کیلومتر در صفحه نمایش سرعت موتور یا همان کیلومتر شمار به صورت کاملا مکانیکی نمایش داده می شد به این صورت که با چرخش یک بخش مکانیکی در گیربکس یا یکی از چرخ ها، نیروی این بخش با استفاده از یک مفتول چرخان  به چرخ دنده ای کوچک در داخل کیلومتر شمار خودرو می رسید و با استفاده از یک مکانیزنم ساده مقدار کارکرد خودرو نمایش داده می شد.

کیلومتر شمار خودرو قدیمی

کیلومتر شمار خودرو قدیمی

 

مکانیزم ثبت کیلومتر در گذشته

مکانیزم ثبت کیلومتر در گذشته

 

 

 

 

 

 

 

 

این نمایش کارکرد کیلومتر برای این بود تا مالک خودرو متوجه زمان فرارسیدن زمان تعمیرات و نگهداری شود یا اینکه مسافت بین دو نقطه پیموده شده چقدر است و… امروزه ولی با پیشرفت علم و گسترش الکترونیک در خودروها، دیگر از این سیستم خبری نیست و نمایش کیلومتر خودرو کاملا دیجیتال شده.

در خودروهای امروزی یک سنسور اثرهال یا مغناطیسی بر روی یکی از چرخ ها یا بر روی گیربکس وجود دارد و با عبور دندانه های یک چرخدنده یا دیسک خودرو سیگنالی را تولید می کند و این سیگنال معمولا از سه روش برای تبدیل شدن به مقدار کیلومتر استفاده می شود که بنا به نظر سازنده خودروها متفاوت است.

چگونه خودرو را عیب یابی کنیم

 

  1. سیگنال به سیستم ABS ESP ارسال می شود : در این روش  ابتدا به بخش کنترل کننده  سیستم ترمز ای بی اس رفته و تبدیل به سرعت شده و سپس به صورت دیجیتال از طریق سیمکشی به کیلومتر مخابره می شود.

  2. سیگنال به ای سی یو ECU ارسال می شود : در این روش سیگنال به بخش کنترل کننده الکترونیکی موتور یعنی ECU ارسال شده و در آنجا تبدیل به سرعت شده و برای نمایش به کیلومتر شمار خودرو ارسال می شود

  3. سیگنال مستقیما به کیلومتر شمار ارسال می شود : در این روش واسطه ای بین سنسور و کیلومتر شمار وجود ندارد و سیگنال در کیلومتر تبدیل به سرعت می شود و به بخشهای دیگر ارسال می شود

سنسور سرعت خودرو

در این تصویر یک نمونه سنسور سرعت نمایش داده شده که سیگنال خروجی در دو وضعیت سرعت آهسته و سریع نمایش داده شده است

نمونه تعمیرات کیلومترشمار

 

 

مقدار کارکرد کیلومتر کجا ذخیره می شود؟

از آنجایی که صفحه های نمایش کیلومتر جدید ممکن است اعداد و ارقام مختلف مربوط به پارامترها و متغیرهای مختلفی را نمایش می دهند و فقط یکی از کاربرد آنها مربوط به مقدار کارکرد کیلومتر است، مقدار این کارکرد در بخشی از حافظه یک آی سی میکروکنترلر MCU که مخفف microcontroller unit یا درون یک آی سی فقط حافظه مانند ایپرام EEPROM که مخفف Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory و یا در هر دو آنها ذخیره می شود ، تا با هر بار خاموش و یا روشن شدن خودرو و یا برداشتن سرباتری این مقدار پاک نشود.

تقریبا تمام یونیت های خودرو های امروزی دارای بخش MCU و ایپرام هستند زیرا لازمه کارکرد هر برد هوشمند الکترونیکی است و لازم نیست مقدار کیلومتر خودرو در تمام یونیت های خودرو ذخیره شود.پس معمولا این مقدار کارکرد در یکی از دو یونیت ۱. کیلومترشمار ۲. ایسیو ECU  و یا در هر دو آن ها ذخیره می شود. به جز این مقدار کارکرد کیلومتر حجم انبوهی از داده ها و پارامتر ها و متغیر ها در این آی سی ها و حافظه ها قرار دارد که هنگام شروع به کار یک یونیت هوشمند خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

یک نمونه EEPROM و MCU

یک نمونه EEPROM و MCU

نمونه تعمیرات کیلومترشمار

تغییر کیلومتر خودرو یا دست کاری آن و یا اصطلاح تنظیم کیلومتر!

گاهی با خراب شدن کامپیوتر خودرو یا کیلومتر شمار  آن نیاز به تعویض این یونیت ها وجود دارد و با جایگزینی یک یونیت نو و یا دسته دوم لازم است تا مقدار کیلومتر واقعی خودرو در یونیت تعویض شده ثبت گردد ، برای این منظور دستگاه هایی طراحی شده تا مقدار این پارامتر را نوشته و یا بخواند.شرکت های تولید کننده خودروها برای جلوگیری از دستکاری این پارامتر آن را به صورت کد و یا رمز گزاری شده بر روی حافظه آی سی ها می نویسند،اما به مرور زمان و با مهندسی معکوس و از روشهای مختلف شرکت های سازنده این دستگاه ها، پی به آدرس محل قرار گیری مقدار کیلومتر در حافظه آی سی ها می برند و با دستکاری آن مقدار جدید را جاگذاری می کنند.

حال مدتی شده که مثل نقل ونبات تعمیرکاران با استفاده از دستگاه های داخلی و خارجی اقدام به کم کردن کیلومتر خودروها برای دلال ها و افراد سودجو جهت فروش خودرو در بازار با قیمت بالاتر می کنند و از همه عجیب تر کار خود را در گروه ها و شبکه های اجتماعی و سایتهای اشتراک فیلم تبلیغ می کنند! و با افتخار تصویر مثلا کیلومتر یک خودرو به روز را که قبل و بعد از دستکاری کیلومتر است را به تصویر می کشند! بسیار تاسف بار است،بسیار! به لحاظ انسانیت ، عقل ، عرف ، شرع ، شعور و… این کار رد شده است.

شاید تعمیرکارانی که دست به چنین اقداماتی می زنند پیش خود و به توجیه کار خود بگویند که فرد دیگری فروش خودرو را انجام می دهد و تقصیر ها به گردن فروشنده است،اما واقعا اینطور نیست و حتما هم می دانند، کافیست تا خود را جای فردی بگذارند که قرار است خودرو را خریداری کند بگذارند،گاهی خریدار تا چند ده میلیون بیشتر برای کارکرد پایینتر غیر واقعی پرداخت می کند. پس این کار در اصل یک دزدی پنهان است.

 

چطور متوجه دستکاری کیلومتر شمار خودرو شویم؟

جواب دادن به این سوال کار واقعا دشواری است، چرا که در بیشتر مواقع آثاری از دستکاری نیست که قابل تشخیص باشد ، مگر با مراجعه به یک تعمیرکار الکترونیک متخصص و با باز کردن قطعات دستکاری شده، در بعضی از مواقع حتی تعمیرکار هم نمی تواند این تشخیص را بدهد زیرا دستگاه هایی هستند که از طریق پورت OBD که همان درگاه اتصال دیاگ است به صورت کاملا نرم افزاری این تغییر را انجام می دهند و اصلا نیازی به باز کردن کیلومتر شمار و یا باز کردن ECU خودرو نیست.پس در این دوره و زمانه بهتر است به هنگام خرید خودرو بیشتر به صاحب خودرو توجه کنید تا خود  خودرو!

 

 

کم کردن کیلومتر خودرو ،تنظیم کیلومتر!

همچنین ببینید : تعمیر ایسیو ECU
درباره دیجی برد

25 دیدگاه در کم کردن کیلومتر خودرو ،تنظیم کیلومتر!
  1. سلام خسته نباشید
    شرکت شما میتونه تشخیص بده که کیلومتر ماشین دستکاری شده؟؟؟

    • با سلام و تشکر.امکان تشخیص دستکاری توسط کارشناس ما در مدلهای تغییر سخت افزاری امکانپذیر هست.ولی با توجه به تبعات بعدی ترجیح داده شده که وارد این مقوله نشویم.

    • با سلام
      بنده کارشناس کیفیت خدمات پس از فروش سایپا هستم، تخصص من در این کار هست و کاملا درست میگن که واقعا هرکسی نمیتونه تشخیص بده ولی بنده با توجه به سایقه کاری ۱۶ سال که در سایپا دارم به راحتی میتونم کارشناسی کنم و بگم که این ماشین دستکاری شده یا نه فقط ماشین های داخلی رو میتونم بگم ماشینهای خارجی رو هم تاحدودی میشه تشخیص داد ولی ۱۰۰% نیست

  2. سلام. آیا بعد از تعویض موتور خودرو توسط شرکت کیلومتر شمار صفر میشود؟ ( خود شرکت صفر می کند؟)

    • با سلام.
      خیر.کیلومتر شمار تنها نمایانگر کارکرد موتور نمی باشد که با تعویض آن صفر شود،بدنه ، سیستم تعلیق ،فضای داخلی و… با استفاده از خودرو فرسوده شده و با خودرو صفر متفاوت است.

    • با سلام
      نه فقط پارامتر سنجش کارکرد موتور نمی باشد قطعات دیگری نیز کارکرد داشته و به هیچ عنوان شرکت صفر نمیکنه

  3. سلام ماشین من برعکسه یعنی دیاگ عدد۶۸رونشون میده درحالیکه خود کیلومتر شمار۱۲۰هزار!تابه حال به همچین موردی برخوردین؟!میشه راهنمایی کنین چیکار کنم؟!

    • با سلام.لطفا بفرمایید چه مدل خودرویی؟ در چه یونیت ، کیلومتر ۶۸ هزار رو نشان می دهد

      • ماشینی که من هم میخوام بخرم همین مشکل رو داره
        دیاگ ۶۸ هزارتا نشون میده ولی کیلومتر شمار ۱۱۰ هزار
        میخواستم ببینم دستکاری شده؟
        پراید ۱۴۱ مدل ۱۳۹۱

        • با سلام.از آنجایی که متاسفانه سایپا در این زمینه هیچ حساب و کتابی ندارد نمی توان اظهار نظر کرد.در مورد دستکاری کیلومتر هم ببینید چه وضع دیسک های ترمز چطور است(توجه بفرمایید ،دیسک ها و نه لنت ها)؟ در اکثر موارد از چشم کلاه برداران به دور می ماند. و خوردگی آن اکثرا به کارکرد خودرو بر می گردد

        • سلام
          معمولا در همچین موردهایی گ کیلومتر ثبت شده در ایسیوی خودرو(با دیاگ) کمتر از مقدار ثبت شده در پشت آمپر میباشد احتمال تعویض ایسیو به دلایلی از جمله سوختن یا خرابی بیشتر از کم کردن آن است.

  4. با سلام بنده ساینا ۹۹ صفر خریدم پشت آمپر کیلومتر عدد ۶۰ تا دونه رانشان میداد که مسافت طی شده ازنمایندگان سایپا تا خونه فروشنده بود و باطری ماشین خوابیده بود لذا بازش کردن وشارژش کردند و تحویلم دادن و اتفاقی بردم دیاگ زدم که دیاگ عدد ۷۹۷۵ کیلومتر رو نشون داد و حدود ۷۰ تا دونه راه رفتم کیلومتر پشت آمپر شد ۱۳۰ تا دونه که مجددا سر باطریها رو باز کردم و بعد چند دقیقه بستم و رفتم دیاگ زدم دیاگ ۱۲۰۰۰ کیلومتر را نشون میده حالا میخواستم من را راهنمایی کنید ایراد از کجاست؟ با تشکر

    • با سلام.متاسفانه ما فعالیتی بر روی خودروهای داخلی نداریم.شما کیلومتر را در چه یونیتی مقدار کیلومتر را با دیاگ مشاهده کردید؟ احتمالا برنامه یکی از یونیت ها مشکل دارد و یا با دبگر یونیت ها همخوانی ندارد.ممکن هم هست که مشکل در سنسور های مربوط به اندازه گیری سرعت باشد.سایپا همیشه بی همتا

    • سلام
      مشکل شما مربوط به نرم افزار پشت آمپر میباشد که ضعف شرکت سایپا است.

  5. سلام وقت بخیر آیا کم کردن کیلومتر باعث آسیب رسیدن به سیستم برقی یا ای سی یو و یا کلا آسیبی به خودرو میشه ؟!

    • با سلام.در اکثر موارد خیر.اما ممکن است جایی برای کم کردن کیلومتر برنامه نرم افزاری روی کیلومتر را هم عوض کرده باشند (به دلیل دسترسی نداشتن به خط برنامه مقدار کیلومتر و…) و این کار اختلالی در یک یا چند بخش خودرو ایجاد کرده باشد (به دلیل عدم هماهنگی نرم افزاری یونیت ها).متاسفانه در حال حاضر دستگاه های زیادی تولید شده اند که برای کم کردن کیلومتر از طریق پورت دیاگ OBD ، عمل کرده و اثری از خود به جا نمی گذارند.

  6. سلام
    من ماشینمو کارواش بردم . بعدش متوجه شدم که کیلومتر خودرو کم شد .
    یعنی ممکنه انقدر راحت سنسور حساس باشه و عددش تغییر کنه ؟
    چطور میتونم به حالت اول برش گردونم؟

  7. شرکت مهندسی تهویه نگار ۲۱/۰۹/۱۴۰۰ در ۸:۳۹ بعد از ظهر پاسخ

    ممنون از توضیحات؛ واقعا زیان رساندن به خریدار به چه قیمتی!

  8. باسلام ، بنده یک پارس دوگانه مدل۹۶ دارم ، خیلی کم باهاش کار کردم ، بدلیل حساسیت و زمان ۴ سال امروز رفتم تسمه تایم ماشینم رو عوض کردم دیاگ ماشینم روهم گرفتم کیلومتر نشون داده شده ۱۰۷ هزار بود ، در صورتی که کیلومتر پشت آمپر وکارکرد واقعی ماشینم ۱۹ هزار هست ، کیلومتر ماشین رو هم اصلا دستکاری نکردیم چون ماشین رو خودم صفری از نمایندگی خریدم و خیلی کم باهاش کار کردم ، دلیل اینکه کارکرد کیلومتر کامپیوتر ماشینم اینقد زیاد شده چیه لطفا راهنمایی کنید ؟! چطوری درستش کنم

    • با سلام.متاسفانه ما بر روی خودروهای داخلی فعالیتی نداریم، اما به نظر می رسد که این مشکل در خودروهای سایپا و ایران خودرو اتفاق می افتد.علت احتمالا چند مورد است. ۱.عدم هماهنگی یونیت ها مثلا یونیت ABS با ایسیو ۲. در بعضی موارد یک نوع دیاگ ممکن است پارامتر کارکرد خودرو را درست نشان ندهد

  9. به نظر من یکی از راههایی که میشه تشخیص داد جلو‌بندی خودرو‌هست

  10. درود بر شما .من یه رانا سقف شیشه صفر از شرکت اتحاد خودرو خریدم امروز بردم واسه گارانتی اولیه نمایندگی میخواست ثبت سیستم بکنه گفتن مغایرت کیلومتر دارین جالب بود که کیلومتر ماشین ۱۲۰۰ تا بود تو سیستم نمایندگی نشون میداد ماشین چند ماه پیش رو ۲۸۰۰ کیلومتر گارانتیش فعال شده و تعویص روغن داشته!!!!!
    خدا لعنت کنه این سیستم از بیخ و بن مریض و فاسد جمهوری اسلامی و که حتی ماشین صفر کیلومتر از پارکینگ ایرانخودرو در میاریش باز هم توش یه کثافت کاری هست

    • با سلام.دوست عزیز ممکن است مورد شما دستکاری نباشد.احتمال دارد سیستم کیلومتر و ایسیو یا ABS همخوانی نداشته باشد و هر کدام با مقدار قابل توجهی خطا کیلومتر را ثبت نماییند.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *