تعمیر فرمان برقی جک S5

تعمیر فرمان برقی جک S5

تعمیر فرمان برقی جک S5 – تعمیر برد و قطعات الکترونیکی فرمان برقی Electric steering در کلینیک تخصصی Digi-board

معرفی سیستم فرمان برقی

سیستم فرمان برقی مانور آسان تر و کنترل بهتری از خودرو را ارائه می دهد بدون این سیستم کنترل و هدایت فرمان چالش برانگیز می شود و  گشتاوری که راننده روی فرمان اعمال می کند را به حداکثر می رساند .

EPS از یک موتور الکتریکی استفاده می کند که انرژی را از سیستم الکتریکی خودرو دریافت می کند. این موتور الکترونیکی روی ستون فرمان تعبیه می گردد و حسگر های تعبیه شده گشتاور مورد نیاز چرخش فرمان را تشخیص می دهند.

EPS یا سیستم فرمان برقی بسیاری از اجزای سیستم هیدرولیک مانند : پمپ ، شلنگ ها ، روغن ، تسمه محرک و قرقره را ندارد .

واحد کنترل الکترونیکی ECU ، سیستم EPS نیروی کمکی مورد نیاز را بر اساس گشتاور ، موقعیت فرمان و سرعت خودرو محاسبه می کند.

در سیستم فرمان هیدرولیک یک پمپ به طور مداوم آن را به حرکت در می آورد اما در سیستم فرمان EPS در مواقع ضروری موتور فرمان را تغذیه می کند که منجر به کاهش مصرف سوخت می گردد.

سیستم فرمان برقی هیدرولیک HPS

سیستم فرمان برقی هیدرولیک Hydraulic Power Steering در دهه ۱۹۵۰ تا اوایل ۲۰۰۰ میلادی به کار می رفت . همان طور که از آن نام این فناوری پیداست مایع هیدرولیک  توسط پمپی از موتور خارج و تحت فشار قرار می گرفت.

یکی از نقاط ضعف سیستم فرمان HPS عملکرد مداوم پمپ  حتی زمانی که وسیله نقلیه مسیر مستقیمی را طی می کند می باشد همچنین اگر خطوط هیدرولیک دچار نشتی شود هدایت خودرو با مشکلات بسیاری روبرو می گردد.

مزایای سیستم فرمان برقی EPS

یکی از مزایای فناوری EPS بهبود مصرف سوخت می باشد زیرا موتور الکترونیکی فقط در صورت نیاز نیرو می گیرد همچنین امکاناتی نظیر : کمک به پارک خودرو ، تغییر خطوط و توانایی هدایت خودرو در اطراف موانع و… از قابلیت های این سیستم هوشمند می باشد.

فناوری هوشمند EPS برای تشخیص و جبران کشش فرمان به یک سمت از نرم افزار خاصی استفاده می کند همچنین می تواند با باد مخالف یا سطح جاده در صورت نیاز راننده تنظیم شود.

معرفی خودرو جک s5

خودرو جک S5 توسط شرکت خودرو سازی کرمان خودرو به بازار ایران عرضه می گردد. حجم موتور این خودرو ۱.۵ لیتر و مجهز به ۴ سیلندر توربوشارژ TGDi و نوع گیربکس آن ۶ دنده اتوماتیک می باشد.

S5 از نظر بدنه یک نوع شاسی بلند جمع و جور می باشد. قدرت این خودرو ۱۷۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۵۱ نیوتن متر است. باک سوخت این خودرو گنجایشی معادل ۵۵ لیتر دارد.

سیستم کنترل کروز ، کنترل ایستایی در سربالایی ، کنترل سرعت در سرازیری و کنترل پایداری سیستم کمکی راننده در خودرو S5 می باشد و فرمان خودرو مجهز به سیستم EPS است.

سیستم های هشدار دهنده این خودرو شامل : حسگر فشار باد تایر ، حسگر جلو و عقب و سنسور باران است و سیستم های  ترمز نظیر: ABS ، پارک برقی ، توزیع نیرو یکنواخت ترمز و… می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *