تعمیر فرمان برقی توسان

تعمیر فرمان برقی توسان

تعمیر فرمان برقی توسان- تعمیر انواع سیستم پیشرفته فرمان برقی EPS  در مجموعه Digi-board

در زمان های قدیم برای هدایت فرمان از سیستم  rack  و pinion  پینیون برای هدایت فرمان مورد استفاده قرار می گرفت  تا اینکه در سال ۱۹۵۱ فرمان هیدرولیکی ابداع شد و بعد از آن فرمان برقی در اکثر خودرو های مدرن به عنوان یک تجهیز ضروری به کار گرفته می شود.

در سیستم های سنتی از طریق یک پمپ و فشار هیدرولیک  راننده  فرمان وسیله نقلیه را هدایت می گردد اما در سیستم الکترونیکی فرمان یا EPS از یک موتور الکترونیکی استفاده می شود و دلیل کاربرد EPS  بهینه شدن مصرف سوخت می باشد .

در فرمان برقی بار موتور تنها در مواردی که فرمان  به یک سمت چرخانده می شود کاهش می یابد و در صورت نیاز دینام خودرو بار الکتریکی اضافی روی موتور قرار می دهد که بسیار مقرون به صرفه از نظر مصرف سوخت می باشد.

EPS  سیستم الکترونیکی فرمان چگونه کار می کند؟

یک موتور الکترونیکی روی ستون فرمان خودرو وجود دارد که گشتاور را به ستون فرمان اعمال می نماید تا راننده بتواند فرمان را در جهت مورد نظر به چرخش در آورد  همچنین حسگر های تعبیه شده موقعیت فرمان را متناسب با موقعیت های مختلف تشخیص می دهد.

از آنجا که سیستم فرمان برقی به یک کامپیوتر اتصال دارد پس قابل برنامه ریزی می باشد در نتیجه کارشناسان و مهندسان می توانند برای موقعیت های مختلف نظیر کمک به حداکثر کنترل وسیله نقلیه در هنگام ورود و خروج از پارکینگ و… به این سیستم برنامه بدهند.

حسگر گشتاور و زاویه فرمان  که با توجه به چرخش فرمان توسط راننده اندازه گیری می شوند داده های گردآوری شده توسط سیگنال به ECU  مخابره می شود و بر اساس این اطلاعات ECU  گشتاور مورد نیاز را به چرخ دنده فرمان توسط سیگنال دریافتی از موتور اعمال نماید.

 

چگونه خودرو را عیب یابی کنیم

 

بررسی اجمالی خودرو توسان

توسان یکی از مدل های محبوب شرکت خودروسازی هیوندا می باشد این خودرو لوکس با قدرتی معادل ۱۶۴ اسب بخار در مدت زمان تقریبی ۱۱ ثانیه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی می نماید و از این حیث یک خودرو شاسی با شتاب بالا به حساب می آید.

در جدول زیر قصد داریم خودرو توسان ۲۰۱۷ را با خودرو توسان ۲۰۱۴ مقایسه نماییم تا یک دید کلی به شما  برای نقد و بررسی ارایه دهیم ظاهرا  تنها مزیت توسان ۲۰۱۷ در مصرف سوخت پایین و حجم موتور کمتر می باشد.

برخی خصوصیات توسان ۲۰۱۷ توسان ۲۰۱۴
تعداد سیلندر ۴ ۴
قدرت موتور (واحد اسب بخار) ۱۶۴ ۱۸۰
حداکثر گشتاور ( واحد نیوتون متر) ۲۰۵ ۲۴۰
حجم موتور بر اساس لیتر ۲ ۲.۴
مصرف سوخت بر اساس لیتر در هر صد کیلومتر ۸.۵ ۹.۶
وزن خالص بر حسب کیلوگرم ۱۵۲۰ ۱۵۵۹
استاندارد آلایندگی ( یورو) ۵ ۵

مشکلات فرمان برقی توسان

  • دیاگ به یونیت متصل نمی شود

  • فرمان به یک سمت خود به خود می چرخد

  • یونیت خطای سخت افزار داخلی دارد

  • یونیت خطای تورک سنسور یا زاویه دارد

  • یونیت خطای الکتریکال موتور دارد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *