تعمیر درایو فن قطار (لوکوموتیو)

تعمیر درایو فن قطار (لوکوموتیو)

تعمیر درایو فن قطار (لوکوموتیو).تعمیر تخصصی برد و درایو انواع فن، یخچال پرتابل ، ( train ) ، در دفتر فنی مهندسی دیجی برد.

تاریخچه قطار در جهان:

آغاز به کار قطارها به سدهٔ ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد در ابتدا ریل قطار از جنس چوب ساخته و واگن‌ها توسط اسبان پر قدرت کشیده می‌شد. قطار بخار در اوایل سده ۱۸۰۰ اختراع گردید قطارها وسایل حمل و نقل مفیدی هستند زیرا بارهای سنگین را به راحتی روی ریل می‌کشند.هنگامی که  ریچارد ترویتیک برای اولین بار لوکوموتیو مجهز به موتور بخار خود را روی ریل‌های فولادی به حرکت درآورد و عصر قطارهای امروزی آغاز گردید. این اقدام در سال ۱۸۰۴ میلادی و در ولز جنوبی (انگلستان) انجام شد، او یک لوکوموتیو با موتور بخار جهت حمل بار با ظرفیت حمل بار به وزن ۲۰ تن (۲۰۰۰۰ کیلوگرم) درست کرد.امروزه هر چند هنوز هم قطارهای بخار در گوشه و کنار جهان دیده می‌شوند اما دیگر دوران آن‌ها به پایان رسیده‌است. لوکوموتیوهای برقی یا دیزلی جدید به سوخت و نگهداری کمتری نیاز دارند. قطارها به ویژه در حمل بارهای سنگین و نیز جا به جایی مسافران در مراکز شهرها دارای اهمیت زیادی هستند.

درایو فن قطار چیست:

از درایوها برای کنترل دور الکتروموتورها استفاده می شود. به این ترتیب که جریان و فرکانس شبکه ی برق توسط درایو به جریان و فرکانس متغیر تبدیل شده و به واسطه ی آن سرعت موتور کنترل می شود. ورودی برق شبکه در درایو توسط یکسو کننده ها به جریان مستقیم ( DC ) تبدیل می شود. جریان مستقیم تولید شده توسط مبدل DC به AC( اینورتر( به جریان متناوب)AC )تبدیل می شود.
جریان تولید شده می تواند به صورت ولتاژ و فرکانس متغیر باشد و از این رو سرعت موتور و حرکت موتور کنترل می شود

 

این درایور فن بر روی قطارهای ایران ولتاژ ۱۱۰ ولت مستقیم را دریافت کرده و بعد از تست مدار موتور از طریق کنترلر روی این درایو بعد مدت زمان مشخصی موتور را به دور و توان نامی می رساند.

مزایای استفاده از درایو:

-راه اندازی بسیار ساده تر موتور
-صرفه جویی در مصرف جریان برق و بازگشت سرمایه بعد از مدتی کوتاه
-جریان راه اندازی کمتر نسبت به راه اندازی از طریق مدارات رله کنتاکتوری
-قابلیت کنترل سرعت و گشتاور موتور از طریق درایو
-اضافه شدن امکانات نرم افزاری برای مدیریت عملکرد کنترل دور
عمر مفید بالا برای موتور در صورت استفاده از درایو برای راه اندازی

مشکلات درایو فن قطار (لوکوموتیو):

  • فن روشن نمی شود

  • فن یکسره شده و خاموش نمی شود

  • فن فقط با دور کند یا تند روشن می شود

  • فیوز فن بلافاصله می سوزد

تعمیر درایو فن قطار (لوکوموتیو)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *