تعمیر ای بی اس ABS موتور سیکلت

تعمیر ای بی اس ABS موتور سیکلت

تعمیر ای بی اس ABS موتور سیکلت – تعمیر سیستم ترمز ABS در مجموعه مهندسی دیجی برد Digi-board

سیستم ABS در موتور سیکلت

سیستم ترمز ضد قفل موتور سیکلت برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ مورد استفاده قرار گرفت در طول سال ها این تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته است . از سال ۲۰۱۶ نصب سیستم ترمز ABS برای موتور سیکلت های ۱۵۰ سی سی  به بالا  اجباری شد.

سیستم ABS نخستین بار توسط شرکت BMW  در موتور سیکلت سری K100 ارائه شد.

حداکثر نیروی ترمز یک وسیله نقلیه تا قبل از قفل شدن چرخ ها ترمز آستانه تعریف می شود. محاسبه لحظه ترمز با توجه به شرایط آب و هوا ، سطح جاده و … تعیین می گردد.

چسبندگی لاستیک با توجه به طول عمر ، هندسه و وزن موتور سیکلت تاثیر شایانی در ترمز اضطراری دارند.

اجزای اساسی سیستم ABS شامل : یک حلقه شکاف در هر چرخ و یک ریز پردازنده در واحد کنترل ABS جهت مقایسه سرعت چرخ ها با یک دیگر می باشد.

در موتورسیکلت های مجهز به ABS ، فشار هیدرولیک از طریق یک پمپ  مجهز به شیر های برقی که توسط ماژول ABS کنترل می شود جریان می یابد با پیشرفت تکنولوژی حسگر های اضافی داده های بیشتری نظیر زاویه فرمان ، زاویه لغزش و … را جمع آوری می کنند.

در ۱۰ سال گذشته اندازه و وزن واحد کنترل ABS تا ۱۰ برابر کاهش یافته است . جدیدترین سیستم ABS برند بوش به طرز قابل توجهی کمتر از ۱ کیلوگرم وزن دارد.

نحوه عملکرد سیستم ABS در موتورسیکلت

حسگر های سرعت چرخ سرعت چرخش چرخ ها را تشخیص می دهد و ABS مانع از قفل شدن چرخ ها را متوقف می کند.

هنگام ترمز در صورتی که ECU حس کند کاهش سرعت منجر به قفل شدن چرخ ها می شود به واحد ABS دستور می دهد که فشار هیدرولیک سیستم ترمز را کاهش دهد.

مزایای سیستم ترمز ABS در موتورسیکلت

یکی از نقاط قوت سیستم ABS  کاهش فاصله توقف علاوه بر جلو گیری از قفل شدن چرخ ها می باشد همچنین پایداری موتور را افزایش می دهد و مانع  از واژگونی وسیله نقلیه می شود.

یکی دیگر از مزایای ABS جلوگیری از لغزش لاستیک می باشد که بسیار به ایمنی موتور سوار کمک می کند و اینکه این فناوری را  در دو سیستم ترمز ترکیبی و معمولی می توان استفاده کرد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *