تعمیر ای بی اس ABS ام جی ۳

تعمیر ای بی اس ABS ام جی ۳

تعمیر ای بی اس ABS ام جی ۳ و تمامی قطعات و تجهیزات الکترونیکی خودروی شما در کلینیک تخصصی تعمیرات الکترونیک دیجی برد

ام جی ۳ –  MG3

ام جی ۳ یک هاچبک چینی است که برای مدت کوتاهی توسط مدیا موتورز در بازار ایران عرضه شد. هدف از عرضه آن در بازار ایران رقابت با خودروهایی چون هیوندای i10، میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو بود اما به دلیل قیمت نزدیک به آنها و کیفیت پایین‌تر و نیز آپشن‌ های کمتر نتوانست فروش بالایی را تجربه کند. هرچند این کلاس از خودروها در ایران چندان محبوب نیستند و به همین دلیل تعداد زیادی از آنها را در خیابان‌ها مشاهده نمی‌کنیم. ام جی ۳ در بازارهای جهانی هم عرضه شد و در بریتانیا به همراه ام جی ۶ به تولید رسید.

ام جی ۳ طراحی زیبایی دارد و در مقایسه با رقبای کره‌ای و ژاپنی خود چیزی کم ندارد. ام جی در نمای جلو و جانبی طراحی هماهنگی ارائه می‌دهد ولی در نمای عقب، چراغ‌های کشیده و بلند طراحی متفاوتی دارند.

در داخل کابین اوضاع به خوبی بیرون نیست و طراحی ساده‌ای به چشم می‌خورد. البته نمی‌توان گفت که این طراحی برای یک خودرو شهری کوچک نامناسب است ولی در مقایسه با رقبای کره‌ای و چینی عملکرد ضعیف‌تری دارد. به علاوه اینکه کیفیت قطعات به کار رفته در کابین چندان بالا نیست ولی اگر بخواهیم آن را با رقبای ایرانی و چینی مقایسه کنیم وضعیت چندان بدی هم ندارد.

ام جی ۳ لیست نسبتا کاملی از آپشن‌ ها را ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توانیم به ۶ عدد کیسه هوا، سیستم صوتی مجهز به رادیو استریو، سیستم‌های MP3 و CD player با ورودی USB ،AUXوiPod به همراه ۶ بلندگو، و سیستم‌های ترمز ABS، EBD، CBC و BAS اشاره کنیم. یکی از نقاط قوت این هاچبک به حجم ۲۸۵ لیتری فضای بار برمی‌گردد که با جمع کردن صندلی‌های عقب این حجم به ۹۳۸ لیتر هم می‌رسد.

ABS

ترمز ضد قفل یا ای‌بی‌اس (به انگلیسی: ABS) یک سامانهٔ ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل‌ شدن چرخ‌های اتوموبیل در هنگام ترمز گرفتن توسط راننده می‌شود.

عنوان ترمز ضد قفل از دیدگاهی یک عنوان اشتباه است زیرا این سامانه مانع قفل شدن چرخ‌ها نمی‌گردد بلکه تنها از قفل ماندن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.از همین رو انجمن مهندسان خودرو در ابتدا عنوان سامانهٔ کنترل لغزش چرخ را برای آن برگزیده بود. قفل نشدن ترمزها باعث می‌شود راننده بتواند حتی در حالی که پدال ترمز را تا آخرین حد فشرده است، بدون از دست دادن کنترل خودرو، موانع را با فرمان دادن دور بزند و از محدودهٔ خطر خارج شود.

تعمیر یونیت ای بی اس ABS ام جی ۳ در مرکز تخصصی تعمیرات الکترونیک دیجی برد

تاریخچه ی سیستم  ABS

ایدهٔ اصلی سیستم ترمز ضد قفل در ابتدا با نام سیستم ترمز ضد لغزش  شناخته می‌شد و نخستین بار در خطوط راه‌آهن آمریکا توسط شرکت ترمز هوایی وستینگهاوس مورد استفاده قرار گرفت. همین شرکت بعدها متوجه کاربرد این روش برای هواپیماها — جهت کاهش میزان ساییدگی چرخ‌ها و در شرایط بدتر ترکیدگی — شد و در اواخر دههٔ ۱۹۴۰ میلادی تقاضای زیادی را در این زمینه دریافت کرد.

در اوایل دههٔ ۱۹۵۰ میلادی شرکت دانلوپ ماکسارت نیز به این بازار پیوست و توانست این فناوری را وارد بازار خودروهای شهری کند. با این وجود باید توجه داشت که هدف به کارگیری این سیستم در خودرو متفاوت بود زیرا در چرخ وسایل نقلیه میزان فشارهای وارده به لاستیک در حالت قفل شدن بسیار کمتر از یک هواپیما است و آنچه در درجهٔ اول اهمیت قرار دارد حفظ کنترل جهت خودرو و پایداری آن است.

دانلوپ ماکسارت توانست در سال ۱۹۶۶ میلادی اصول این فناوری را روی خودروی جنسن اف‌اف پیاده‌سازی و روانهٔ بازار کند. اما آنچه امروزه سامانهٔ ای‌بی‌اس شناخته می‌شود در سال ۱۹۷۸ میلادی و پس از از ظهور سامانه‌های کنترلی الکترونیکی و حسگرهای مغناطیسی توسط رابرت بوش در همکاری‌اش با شرکت مرسدس بنز به معرفی شد.

سامانهٔ ترمز ای‌بی‌اس از سال ۲۰۰۴ به عنوان استاندارد در خودروهای مسافربری اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد و چگونگی عملکرد آن در مقررات مشخص شده است.

مشکل قفل شدن چرخ ها

یکی از خطرات رایج هنگام رانندگی با خودروها قفل شدن چرخ‌های آن‌ها در زمان ترمزهای شدید یا در سطح جاده‌های لغزنده است. این امر باعث می‌شود مسافت ترمز افزایش پیدا کند و میزان اثرگذاری فرمان (زاویهٔ چرخ‌های جلویی خودرو) بر روی تغییر جهت خودرو به شدت کاهش یابد. در شرایط بدتر اگر چرخ‌های عقبی نیز قفل شوند امکان انحراف کامل وسیلهٔ نقلیه بر اثر ناهمواری‌ها و شیب سطح جاده وجود خواهد داشت و کنترل وسیلهٔ نقلیه را بسیار سخت خواهد کرد.

می‌توان گفت در هنگام قفل شدن چرخ‌ها میزان بازدارندگی آن‌ها از انحراف به طرفین به صفر میل می‌کند. علت این امر آن است که میزان اصطکاک ایستایی در آستانه حرکت بین زمین و لاستیک خودرو همواره از اصطکاک جنبشی آن بیشتری است. رانندگان با تجربه با درک این موضوع از روش ترمز کردن متناوب‌ برای توقف خودرو استفاده می‌کنند. سامانهٔ ترمز ضد قفل تلاش دارد اثری مشابه روش ترمز کردن متناوب را به صورت خودکار در هنگام ترمز گرفتن اجرا کند. 

طرز کار سیستم ABS

در سامانهٔ ترمز ضد قفل، چرخ‌ها به حسگرهایی جهت سنج سرعتشان مجهز می‌شوند که با قفل شدن چرخ‌ها سیگنالی را برای ریزکنترل‌گر ارسال می‌کنند، ریزکنترل‌گر با بررسی اطلاعات فرمان‌هایی را برای کم کردن فشار از روی سیلندر ترمزِ آن چرخ ارسال می‌دارد تا چرخ بتواند دوباره به چرخش درآید، با آزاد شدن چرخ فشار سیال ترمز دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت.

مشکلات متداول یونیت ABS  ام جی ۳

  • خطا در سنسور یکی از چرخ ها

  • خطای ارتباطی با خودرو

  • خطا در بخش موتور ABS

  • مشکل در شبکه CAN

  • و…

تعمیر ای بی اس ABS ام جی ۳در مرکز تخصصی تعمیرات الکترونیک دیجی برد

تعمیر ای بی اس ABS ام جی ۳ تنها یکی از نمونه های تعمیر شده در کلینیک تخصصی تعمیرات الکترونیک دیجی برد است متخصصین ما آماده ی دریافت ، عیب یابی و تعمیر تمامی قطعات و تجهیزات الکترونیکی خودرو ی شما هستند

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *