تعمیر ایسیو تویوتا هایلوکس

تعمیر ایسیو تویوتا هایلوکس

تعمیر ایسیو تویوتا هایلوکس- تعمیر تخصصی برد الکترونیکی ECU انواع خودروهای برند تویوتا ، بنز ، هیوندا و.. در Digi-board

معرفی ECU

درگذشته قبل از ابداع واحد کنترل الکترونیکی ECU  شرکت های خودرو سازی از سیستم کاربراتور برای کنترل مخلوط هوا و سوخت استفاده می شد که این سیستم به صورت ایستا عمل می کرد و اصلا دینامیکی و پویا نبودند.ECU  به عنوان مغز موتور تمام عملکرد آن  را بررسی و آنالیز می نماید که  در خودروهای امروزی یک جز بسیار ضروری می باشد. این واحد کنترل به طور پیوسته در حال پردازش و جمع آوری اطلاعات می باشد .

امروزه با بهره گیری از ECU یک ترکیب متناسب از مخلوط هوا و سوخت با توجه به شرایط رانندگی ایجاد می شود که این نسبت با توجه به هر موقعیتی به صورت کاملا بهینه انجام می پذیرد.

یک تزریق سوخت بهینه رابطه مستقیمی به میزان اکسیژن و سوخت دارد در صورتی که اکسیژن به اندازه کافی نباشد بخش عظیمی از سوخت از بین می رود این در حالی است که اگر میزان اکسیژن بیش از حد مورد نیاز موتور می باشد در این صورت عملکرد موتور با نقص فنی مواجه خواهد شد.

با توجه به نظر کارشناسان نسبت سوخت و هوا ۱ به ۱۴.۷ گرم می باشد یعنی به ازا یک گرم بنزین به ۱۴.۷ گرم هوا نیازمند است  اما این شرایط برای تمام موقعیت های موتور مناسب نمی باشد پژوهش  نشان می دهد بیشترین قدرت نسبت ۱۲.۵ به ۱ و مقرون به صرفه نسبت ۱۵ به ۱ می باشد.

برای کنترل و نظارت تزریق سوخت در واحد کنترل الکترونیکی ECU  پردازنده ای وجود دارد که اطلاعات مورد نیاز را از سنسور های متعدد دریافت می نماید این حسگر  از نظر تعداد بسیار زیاد می باشند که در ادامه مهمترین این سنسورها را بررسی  خواهیم کرد .

اولین سنسور فشار مطلق یا MAP  در سیستم الکترونیکی موتور می باشد این سنسور اطلاعاتی در مورد فشار منیفولد  ورودی ارائه می دهد این داده  برای محاسبه چگالی هوا و نسبت جرم هوا استفاده می شود همچنین سنسور دمای مایع خنک کننده قابلیت مدیریت فن های الکتریکی و دمای مایع خنک کننده روی صفحه ابزار ارائه می دهد.

حسگر موقعیت میل لنگ یک بخش الکترونیکی می باشد که اغلب برای اندازه گیری دور موتور مورد استفاده قرار می گیرد همچنین  به همراه سنسور میل بادامک رابط بین پیستون  و سوپاپ  می باشد. این توانایی در موتور  با زمان بندی متغیر سوپاپ  بسیار اهمیت دارند.

سنسور دریچه گاز برای تعیین موقعیت پدال گاز به کار می رود که یکی از حسگرهای کاربردی دیگر ماژول کنترل الکترونیکی ECU می باشد. نحوه عملکرد رابطه مستقیمی با پدال گاز دارد زمانی که کاربر پدال گاز را توسط پا فشار می دهد مقدار هوا و سوخت ارسالی به موتور را تعیین می نماید .

به طور کلی در کنار سیگنال های دریافتی حسگرهای ECU   داده های زیادی از طریق شبکه CAN  دریافت می شود این شبکه توسط یک پردازنده قابلیت فیلتر اطلاعات غیر ضروری از اطلاعات مهم را دارد که داده های ورودی پس از محاسبات متعدد به داده های خروجی تبدیل می گردند .

تاریخچه تویوتا هایلوکس

در سال ۱۹۶۸ اولین مدل این برند خودروسازی در کارخانه هامورا هینو موتورز طراحی و ساخته شد. نسل جدید تویوتا Hilux  مجهز به سیستم تعلیق دوبل با ساختار فنری در جلو خودرو می باشد که با این سیستم به بدنه خودرو استحکام و انعطاف بیشتری را ایجاد نموده است.

نسل دوم Hilux در سال ۱۹۷۲ با طراحی بدنه ی خودرو بروز شده و فاصله بین دو محور افزایش پیدا کرد در این نسل ویژگی های ایمنی خودرو افزایش پیدا کرد همچنین گیربکس از تنظیمات استانداردی برخوردار شد روند پیشرفت این شرکت خودرو سازی تا به امروز به شکل چشمگیری رشد کرده است

شرکت خودرو سازی تویوتا در این مدل کیفیت بالا با طراحی لوکس را به رخ دیگر شرکت های خودرو سازی در طول تاریخ کشیده است . حال در جدول زیر قصد معرفی برخی از خصوصیات  تویوتا هایلوکس مدل ۲۰۱۶ می پردازیم.

تعداد سیلندر ۴
حجم موتور ۲.۷ لیتر
قدرت ۱۶۴ اسب بخار
نوع بدنه پیکاب
حجم باک ۸۰ لیتر
کنترل ایستایی در سر بالایی دارد
حسگر فشار باد تایر دارد
کنترل پایداری دارد
چراغ مه شکن دارد
آینه جانبی برقی دارد
صفحه نمایشگر ۷ اینچ لمسی
نسل کد اتاق هشتم AN120

 

 

2 دیدگاه در تعمیر ایسیو تویوتا هایلوکس
  1. دیدگاه *وقت بخیر من یه خودرو راوفور مدل ۲۰۱۵ awd سفارش کانادا دارم که مشکلی برای آن پیش آمده و نیاز است که آپدیت کامل ecu و کنترل یونیتها آپدیت شود این مشکل در سال ۲۰۱۷ توسط تویوتا با فراخوانی که انجام داده بود در کانادا و آمریکا رفع کرده بود سوال آیا دستگاهی که دارید این آپگرید رو در خودش دارد؟ اگر در این زمینه می توانید کمکی بکنید بسیار سپاسگزار خواهم بود

    صورت مساله :
    Solution
    In 2017, Toyota announced an extended warranty program for 2013 to 2015 RAV4s that suffered from the transmission shudder issue.
    It was eventually determined that the vibrations were caused by the torque converter’s flex lock-up system which required replacing the torque converter and updating the ECU software

    در سال ۲۰۱۷ تویوتا اعلان کرد که برنامه ای جهت گارانتی راوفورهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ جهت رفع مشکل لرزش توربین گیربکس ارایه داده است که در نهایت مشخص شد که ارتعاشات ناشی از سیستم قفل انعطاف پذیر مبدل گشتاور(توربین) است که نیاز به جایگزینی مبدل گشتاور و به روز رسانی نرم افزار ECU دارد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *