اهمیت ویژه سیستم الکترونیکی کنترل گاز

سیستم الکترونیکی کنترل گازباعث می‌شود که بتوان به یک تکنولوژی و فناوری جدید درصنعت همیشه پرکاربرد اتومبیل دست یافت به‌این دلیل که،سیستم الکترونیکی کنترل گاز می‌تواند به‌جای اتصال مکانیکی موجود در خودرو فرآیند خاصی را به‌آسانی به‌‍وجود آورد که اگر بخواهیم در مورد تشکیل سیستم الکترونیکی کنترل گاز که یک سیستم عالی و پربازده است صحبت کنیم، شما به‌راحتی می‌توانید به دریچه‌ی گاز و ماژول پدال گاز در سیستم تشکیل دهنده سیستم الکترونیکی کنترل گاز فکر کنید.

بدین ترتیب به یاد داشته باشید دریچه‌ی گاز موردنظر به‌ واسطه‌ی موتور ماهیت و ساختار اصلی خود را نشان می‌دهد و عمدتاً برای کنترل الکترونیکی، محاسبات خاصی مورد نیاز است و این محاسبات باعث می‌شود تا در سیستم الکترونیکی کنترل گاز یک تعیین موقعیت جدید شناسایی و به آن پرداخته شود که البته در سیستم الکترونیکی کنترل گاز سنسور‌های خاصی وجود دارد، که این سنسورها برای اندازه‌ گیری جزء  سیستم‌های بسیار مورد نیاز می‌باشد در خودرو می‌باشد که در سیستم الکترونیک کنترل گاز شما باید از کلیدهای کروز کنترل و سرعت خودرو نیز به‌ راحتی استفاده کنید.

اهمیت وجود سنسور برای سیستم الکترونیکی کنترل گاز

سنسورها باعث می‌شوند تا قواعد خاص کنترل به روش حلقه بسته عمل کنند و دریچه‌ی گاز کنترل اصلی خود را به‌ دست گیرد . در حال حاضر رانندگان به ویژگی و ساختار اصلی سیستم الکترونیکی کنترل گاز توجه خاصی ندارند؛ چرا که با ساختار اساسی این سیستم آشنایی اجمالی هم نیز ندارند. اما شما اگر بخواهید که به ماهیت سیستم الکترونیکی گاز پی ببرید باید این نکته را در نظر داشته باشید که یک‌پارچه بودن توان و قدرت خودرو حتی بدون بارهای جانبی و یا حتی حرارت و گرمای موتور این قدرت را دارد که کاملاً توسط این سیستم سازماندهی شود.

ویژگی های سیستم الکترونیک کنترل گاز

 اگر بخواهیم که به‌ عواملی که در سیستم الکترونیکی کنترل گاز مورد کاربرد هستند اشاره کنیم، صد در صد کنترل کشش و سرعت می‌تواند در کنار پایداری ویژگی‌های خاصی را برای سیستم الکترونیکی کنترل گاز فراهم آورند .

 بدون‌ شک مصرف سوخت هزینه‌های جانبی بسیاری را برای افراد برجای می‌گذارد که به‌ واسطه‌ یکپارچه بودن سیستم الکترونیکی کنترل گاز می‌توان مصرف سوخت را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و این نکته را مدنظر داشته باشید که شما با سیستم الکترونیکی کنترل گاز به‌ راحتی می‌توانید به قطع ارتباط سوپاپ و پدال‌ گاز اشاره داشته باشید؛ چراکه هوای موتور به یک میزان خاص در دریچه‌ی گاز موقعیت خاصی را به‌ نمایش می‌گذارد.

کنترل کروز که در سیستم الکترونیکی کنترل گاز نقش خاصی را بر عهده دارد باعث می‌شود که راننده بتواند به یک سرعت ثابت فکر کند و این‌ چنین باعث کنترل سرعت در خودرو می شود. این سیستم با وارد نمودن یکنواخت کشش به چرخ‌های خودرو مصرف سوخت خودرو را به شکل بسیار ویژه‌ای کم می‌کند.

چگونه خودرو را عیب یابی کنیم

ساختار سیستم الکترونیک کنترل گاز ، دریچه گاز برقی

این سیستم از سه بخش تشکیل شده است. دریچه گاز ، پدال گاز ، ایسیو ECU

بخش-های-داخلی-دریچه-گاز-برقی

دریچه گاز برقی

این بخش از یک موتور الکتریکی و دو سنسور TPS تشکیل شده که موتور الکتریکی درچه گاز را باز و بسته می کند و باعث گاز خوردن بیشتر خودرو می شود.سنسور نیز کار فیدبک را انجام می دهد و به ایسیو اطلاع می دهد که دریچه گاز در چه موقعیت قرار گرفته .این سنسورها معمولا از دو پتانسومتر و در دریچه گازهای جدیدتر از سنسورهای اثر هال یا مغناطیسی تشکیل شده

پدال گاز

در خودروهای قدیمی یک سیم پدال گاز را به دریچه گاز متصل می کرد و با فشردن پدال گاز به هر میزان دریچه گاز باز می شد.اما امروزه دیگر نیازی به این سیستم نیست و دو سنسور موقعیت پدال گاز را به ایسیو ECU اطلاع می دهند. و ایسیو متوجه میزان فشرده شدن پدال گاز خواهد شد.این سنسورها طوری طراحی شده اند که امکان اشتباه نداشته باشند و خطری را برای راننده در مواقع مختلف ایجاد نکنند.

ایسیو ECU

واحد کنترل الکترونیکی موتور ECU ای سی یو نام دارد. در بخش ایسیو می توانید بیشتر با آن اشنا شوید اما در اینجا بخش دریچه گاز ایسیو را بررسی می کنیم.وقتی پدال گاز توسط راننده فشرده می شود دریافت کننده های سیگنال در ایسیو این مقدار را اندازه گیری کرده و توسط ارسال نیروی الکتریکی به موتور دریچه گاز آن را به میزان دلخواه راننده باز می کند و از طریق سنسورهای روی دریچه گاز از درستی قرار گیری این دریچه در موقعیت مورد انتظار ، اطمینان حاصل می کند.

توجه به مبدل گشتاور برای سیستم الکترونیکی کنترل گاز

مبدل گشتاور صد درصد نقش کلیدی و اساسی برای خودرو را ایجاد می‌کند که از سیستم الکترونیکی گاز باعث می‌شود که با استفاده از مبدل گشتاور راننده بتواند موقعیت خود را به‌راحتی مدیریت کند؛ چراکه هر نوع تغییر سرعت بر عهده این مبدل می‌باشد و صددرصد سیستم الکترونیکی کنترل گاز به مدیریت گشتاور نیاز مبرم خود را نشان می‌دهد.

اصولاً به واسطه‌ی نقش سیستم الکترونیکی کنترل گاز شما می‌توانید لذت واقعی سرعت را در رانندگی حس کنید؛ چراکه حتی در مسیر‌های خاصی مانند مسیرهای شیب‌دار به‌واسطه‌ی سیستم‌های قدیمی شما عملکرد بسیار ضعیف و کندی را در هنگام رانندگی با فشردن پدال تجربه کرده‌اید که با روی کار آمدن سیستم الکترونیکی کنترل گاز سرعت و شتاب خود را با یک برنامه‌ریزی منسجم به‌شکل مهیج‌تری در خودرو  انجام می‌شود.

تاثیر دریچه گاز در دیگر سیستم های کنترل خودرو

این نکته را به‌خاطر داشته باشید که اگر شما از سیستم کنترل گاز استفاده کنید، باید دیگر قطعات خودرو را نیز هماهنگ با این سیستم مورد کاربرد قرار دهید، که البته رسیدگی و نگهداری از سیستم الکترونیکی گاز خودرو باید با حساسیت‌های خاصی انجام پذیرد.

در هر صورت سیستم الکترونیکی کنترل گاز را می‌توان به‌جرأت یک فناوری عالی در بین صنعت خودروسازی به‌شمار آورد؛ چراکه به‌واسطه‌ی سیستم الکترونیکی گاز شما می‌توانید ساختار متفاوتی را در سیستم ضد قفل ترمز و یا حتی برف پاک کن حساس به باران مشاهده کنید.

تعاملی که حسگر با کنشگر در سیستم الکترونیکی گاز خودرو برقرار می‌کند باعث می‌شود که تمام کارایی ساختار پدال ترمز و یا حتی درجه گردش فرمان از طریق ترمز چرخ به کنشگر ترمز ارسال شود و به این ترتیب شما به واسطه‌‍ی حسگر و کنشگر می‌توانید به یک سیستم سخت افزاری و نرم افزاری د کنترل گاز دست یابید.

سرد بودن هوا و کارایی سیستم الکترونیکی کنترل گاز

متاسفانه یکی از مشکلات اصلی خودرو در زمان استارت زدن در شرایط آب و هوایی سرد می‌باشد که شما با استفاده از سیستم الکترونیکی گاز می‌توانید این مشکل را به‌ نحو احسن حل کنید؛ چرا که درجه حرارت و دور موتور به واسطه‌ی مقدار مناسب سوخت معین و مشخص می‌گردد و این‌گونه است که شما حتی در دمای بسیار پایین می‌توانید به‌راحتی به‌واسطه‌ی استفاده از سیستم الکترونیکی کنترل گاز، خودروی خود را روشن نمایید. و دیگر نیاز نیست به صورت مکرر استارت بزنید و یا صبر کنید تا دمای موتور بالا برود تا به درستی کار کند.

درباره دیجی برد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *