تعمیر-فرمان-برقی

تعمیر فرمان برقی EPS خودرو

خودرو برای مانوردهی نیاز به مکانیزم مخصوصی برای فرماندهی خودرو دارد تا چرخهای قابل گردش آن را
در جهت مورد نظر بچرخاند. وظیفه اصلی فرمان ماشین ها، تبدیل نیروی دورانی فرمان به نیروی رو به جلوی چرخ های خودرو است. به همین خاطر این سیستم نقش مهمی را در قابلیت هدایت پذیری خودرو بر عهده دارد که مستقیما با راننده در ارتباط است. کافیست تا با یک خودرو رانندگی کنیم تا یکی از مهمترین قضاوت هایمان درباره ی آن خودرو، کیفیت فرمان آن باشد !

همچنین این سیستم باید بتواند یک بازخورد مناسب از وضعیت سطح جاده به راننده بدهد تا وی بتواند بر اساس اطلاعات دریافتی به بهترین شکل خودرو را براند. لازم به ذکر است که در طراحی سیستم فرمان باید مسائل ایمنی و امنیتی نیز مورد توجه خاص قرار بگیرد
که یکی از موارد آن در هنگام سانحه و تصادفات می باشد، که به طور مثال در هنگام تصادفات شدید از جلو، ستون
فرمان خودرو به قفسه ی سینه ی راننده برخورد نکند.

سیستم فرمان خودرو، گشتاوری را که راننده به فرمان خودرو اعمال می کند، هدایت و تکمیل می نماید. سیستم فرمان خودکار سنتی، سیستم های هیدرولیکی هستند، اما در مدل های جدید خودروها، سیستم های فرمان خودکار الکتریکی (EPS) در حال جایگزین شدند هستند. EPS ها بسیاری از قطعات مورد استفاده در سیستم هیدرولیکی نظیر پمپ روغن، پولی و… را حذف می کند. در نتیجه، EPSها هم کوچکتر و هم سبک تر هستند.

سیستم های هیدرولیکی

سیستم های هیدرولیکی به طور کلی و ساده به سیستم هایی گفته می شود که کاری را از طریق فشرده سازی مایعات انجام می دهند. در سیستم های هیدرولیکی فرمان خودرو، از فشار هیدرولیک روغنی تولید شده توسط یک پمپ ،که از طریق یک تسمه متصل به موتور خودرو است، استفاده می شود. این در حالیست که این پمپ هیدولیکی دائما در حال کارکردن است، چه پیچیدنی در تایرها باشد چه نباشد. این پمپ همواره باری را بر موتور خودرو تحمیل می کند که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش توان موتور می گردد.

سیستم های هیدرولیک با پمپ برقی

با پیشرفت علم الکترونیک نیروی پمپ هیدرولیک دیگر از موتور خودرو تامین نمی شود و یک موتور الکتریکی این نیرو را تامین می کرد.این تغییر باعث شد تا سیستم EPS کاملا از موتور خودرو مستقل شود .اما این سیستم هم ایده آل نبود و به سرعت جای خود را به سیستم تمام برقی داد و روغن از فشار هیدرولیک حذف شد.

سیستم های EPS

بر خلاف سیستم های هیدرولیکی، EPS (مخفف Electric Power Steering) از یک موتور الکتریکی جداگانه برای چرخش تایرهای خودرو بهره می برد. با استفاده از این موتور الکتریکی، بار روی موتور خودرو تنها به زمان هایی محدود می شود که تایرها به طرفین بچرخند.

سیستم EPS

سیستم EPS چگونه کار کی کند ؟

  • به طور کلی، یونیت الکترونیکی EPS سیگنال هایی را از سنسورهای مختلف دریافت کرده، سپس با توجه به شرایط فعلی خودرو (نظیر سرعت، لغزندگی جاده و … ) مقدار جریان ورودی مورد نیاز موتور الکتریکی EPS را تعیین می کند.
  • سپس یک موتور الکتریکی جعبه فرمان را چرخانده و از گشتاور اعمال شده توسط راننده می کاهد.

سنسورهای EPS

به طور کلی یک سیستم EPS از سه سنسور مختلف تشکیل می گردد:

  • موقعیت فرمان: که مکان دقیق فرمان خودرو را به دست می آورد.
  • گشتاور: که گشتاور اعمال شده به فرمان توسط راننده را به یک سیگنال الکتریکی برای پردازش تبدیل می کند.
  • موقعیت موتور: که ارتباطات موتور الکتریکی DC را با سیستم کنترل می کند.

تمام داده هایی که توسط این سنسورها جمع آوری می شوند، به یونیت کنترل الکترونیکی (ECU)، که به منزله قلب سیستم EPS است، انتقال می یابند. این یونیت همچنین اطلاعاتی را از سایر منابع که به معیارهایی مانند سرعت خودرو، دور موتور و … مرتبط است، گردآوری می کند.

یک سیستم EPS متداول با سه سنسور جداگانه که دادها را برای واحد کنترل الکترونیکی (ECU) EPS فراهم می نماید.

مزیت های EPS

در این مطلب به بیان برخی ویژگی ها و مزایای EPS می پردازیم.

قابلیت برنامه ریزی

مهندسان صنعت خودرو با بهره برداری از EPS می توانند حالت های مختلفی را برای خودرو طراحی و برنامه ریزی کنند. برای مثال در حال پارک کردن خودرو و خروج از پارک، بیشترین گشتاور از طریق موتور الکتریکی DC به جعبه فرمان اعمال شده که به راننده امکان مانور راحت تر خودرو را می دهد. این در حالیست که در بزرگراه ها و در سرعت های بالا، گشتاور اعمال شده به حداقل کاهش یافته تا بدینوسیله پایداری خودرو را بیشتر کند. به عبارت دیگر با یک مقدار مقاومت ایجاد شده در چرخش فرمان در سرعت های بالا، از حرکت تند یا به اصطلاح چپ شدن خودرو جلوگیری می شود !

در مدل های پیشرفته تر خودروها سیستم EPS می تواند طوری برنامه ریزی شود که به وسیله یک دوربین یا لیزر، خطوط کناری جاده شناسایی شده و هنگام عبور خودرو از این خطوط، سیستم فعال شده و خودرو را به طور خودکار دوباره به جاده هدایت کند.

ایمنی

همواره علاوه بر سیستم EPS، یک اتصال مکانیکی نیز بین چرخ ها و جعبه فرمان وجود دارد؛ تا اگر خرابی در الکترونیک خودرو پیش آمد، شرایطی ایجاد نشود که کنترل فرمان از دست راننده خارج شود.

تشخیص خرابی در سیستم های EPS

با وجود اینکه EPS یک سیستم مطمئن است، احتمال خرابی در آن وجود دارد. چراغ خطای زرد رنگ EPS روی کیلومترشمار خودروهای دارای این سیستم تعبیه شده است تا به وسیله آن، خرابی این سیستم را به راننده گوشزد کند.

البته لازم نیست با روشن شدن این چراغ، فورا آن را به تعمیرگاه ببریم. اما معمولا با روشن شدن چراغ EPS فرمان سفت می شود و نیاز است تا توسط دیاگ بررسی شود ، اگر نیاز به توضیحات بیشتر دارید بر روی مطلب زیر کلیک کنید

روشن شدن چراغ EPS در صفحه کیلومترشمار

سه نشانه خرابی سیستم EPS

به طور خلاصه، سه نشانه برای خرابی سیستم EPS وجود دارد.

  • تولید سر و صدا هنگام چرخش تایر و فرمان
  • سفت شدن فرمان
  • زمان پاسخ دهی سیستم EPS طولانی شده است.
  • ضربه زدن هنگام چرخش خودرو
  • نرم بودن چرخش در یک جهت نسبت به جهت دیگر

تعمیر فرمان برقی EPS خودرو

در مرکز تخصصی دیجی برد، کلیه تعمیرات EPS با قید ضمانت انجام می گردد.

درباره KAKA

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *