تعمیر دستگاه OPG دندانپزشکی

تعمیر دستگاه OPG دندانپزشکی

تعمیر دستگاه OPG دندانپزشکی

OPG چیست

OPG مخفف کلمه Ortho Pantomo Gram می باشد. ریشه Ortho به عنوان ارتودنتیک به دندان باز می گردد. ریشه Pan به سیستم نمایش پانورامیک باز می گردد.

توموگرام یک تصویر اشعه x ست که توسط فوکوس روی یک صفحه منفرد از بدن بیمار ایجاد می شود.

دستگاه رادیوگرافی دیجیتال دندانپزشکی (OPG) به صورت خاصی طراحی شده است که تصویر x-ray توموگرافیک – پانورامیک را از دندان ها و فک و مفصل در اختیار قرار می دهد. اساس فیزیکی کار مشابه توموگرامهای معمولی است. با این تفاوت که صفحه فوکوس OPG دارای انحنایی مطابق با انحناهای فک ها است. تصاویر حاصله یک نمای کلی از موقعیت دندانها و اطلاعاتی از استخوانهای فک را در اختیار قرار می دهد. اطلاعات حاصله، دندانپزشکان و متخصصان پزشکی را در تشخیص ناهنجاریها و تهیه نقشه درمان برای مشکلات دندان کمک می نماید.

عملکرد دستگاه OPG

دستگاه OPG متشکل از دو بخش می باشد که عبارتند از بازوی افقی چرخانِ نگه دارندهٔ منبع اشعهٔ ایکس و مکانیزم فیلم متحرکی که برعکس یکدیگر قرار گرفته‌اند. ژنراتور، تیوب اشعه x و کنترل پنل ممکن است در اتاق عکسبرداری قرار بگیرند و یا اینکه ممکن است در اتاق مخصوص قرار داده شود. چانه بیماران روی یک استراحتگاه ثابت شده است و چانه در مرکز، بین تیوب اشعه x و نگهدارنده کاست فیلم قرارمی گیرد. آرواره های بیمار روی یک راهنمای پلاستیکی کوچک قرار داده می شود و ثابت می گردد. بیشتر دستگاه های OPG دروضعیت ایستاده از بیماران، تصویربرداری را انجام می دهند. در طول فرآیند، تیوب اشعه x دور آرواره ها می چرخد. هر فرآیند برای چند ثانیه صورت می گیرد. همچنین سر بیمار در یک محافظ مخصوص قرار می گیرد و ثابت است.

مزایای دستگاه OPG
  • درجه اشعه x مورد استفاده در دستگاه کم است.
  • این پروسه عملیاتی بدون درد می باشد.
  • سرعت انجام فرآیند بالاست.
عمده خرابی های دستگاه OPG
  • بازوی محرک دستگاه نمی چرخد.
  • دستگاه روشن نمی شود.
  • به نرم افزار متصل نمی شود.
  • تصویر حاصل شده نقص دارد.
  • کنترل پنل دستگاه به درستی کار نمی کند.

در دفتر مهندسی دیجی برد، تعمیرات الکترونیک تخصصی دستگاه OPG و سایر دستگاه های تصویربرداری با ضمانت تعمیرات انجام می شود.

برای دیدن نمونه تعمیرات اینجا کلید کنید.

درباره KAKA

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *