تعمیر دستگاه های دیالیز

تعمیر دستگاه دیالیز

تعمیر دستگاه دیالیز

عملکرد دستگاه دیالیز

دستگاه های دیالیز، دستگاه هایی هستند که بسیاری از عملکردهای کلیه را، برای بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند، انجام می دهد. این دستگاه ها از روش همودیالیز برای تمیز کردن خون و برقراری تعادل بین اجزای آن استفاده می کنند. در طول این فرآیند، خون بیمار در دستگاه به چرخش درآمده و فیلتر می گردد.

انواع دستگاه های دیالیز

دستگاه های دیالیز دو نوع اصلی دارند. نوع درمانگاهی، که ماشین هایی کابینتی هستند و توسط تکنسین های کارآزموده راه اندازی می شوند و نوع خانگی، که کوچکترند و گاهی هم قابل حمل هستند.

ویژگی ها و تجهیزات الکترونیکی دستگاه دیالیز
صفحه نمایش لمسی

دستگاه های دیالیز درمانگاهی دارای صفحه نمایش بزرگ هستند که به عنوان رابط کاربری(GUI) دستگاه محسوب می شوند.

اتصالات بیمار

دستگاه های دیالیز همچنین بعضی از علائم حیاتی بیمار از قبیل ضربان قلب، تعداد تنفس، فشار خون و دمای بدن را حین انجام همودیالیز بررسی می کنند.

ذخیره سازی داده

داده های فرآیند همودیالیز برای هر بیمار، در دستگاه ذخیره شده و از راه های مختلفی قابل دسترس خواهد بود. دستگاه های دیالیز می توانند شامل USB، اترنت و سریال های دیگری( RS-232, RS-485 و…) باشند که برای انتقال این داده ها به کار می روند. همچنین بعضی از دستگاه های دیالیز دارای وای فای برای انتقال داده به اینترنت مرکزی بیمارستان هستند.

پمپ ها

پمپ ها برای وارد کردن خون به دستگاه دیالیز کاربرد دارند. این پمپ ها دارای موتوری از نوع AC یا DC هستند که سرعت آن ها قابل کنترل می باشد. برای کنترل سرعت موتور، به تجهیزات الکترونیکی نیاز است.

شیرها

در دستگاه دیالیز شیرهای مختلفی با عملگرهای الکترونیکی برای ورود نسبت معینی از سیال( مانند خون) مورد نیاز است. این شیرها معمولا توسط عملگرهای سلونوئیدی قطع و وصل می شوند.

سنسورها

دستگاه های دیالیز دارای سنسورهای مختلفی برای چک کردن پارامترهای متنوعی نظیر دما، سطح اشباع اکسیژن و … است. سیگنال های خروجی این سنسورها باید پردازش، تقویت، فیلتر شده و توسط مبدل های A/D دیجیتالیزه شوند. این پردازش سیگنال توسط مدارهای الکترونیکی انجام می شود.

میکروکنترلر

به دلیل وجود سیگنال های ورودی فراوان که باید پردازش شوند و همچنین وجود پمپ ها و شیرها، بسیاری از این فرآیندها با میکروکنترلرها انجام می شوند.

خرابی های عمده دستگاه های دیالیز
  • دستگاه روشن نمی شود
  • شیرهای دستگاه به درستی باز و بسته نمی شوند
  • کنترل پنل دستگاه روشن نمی شود
  • سنسورها خراب است
  • دستگاه، ذخیره سازی داده را به درستی انجام نمی دهد
  • سرعت موتورهای دستگاه قابل کنترل نیست

در دفتر مهندسی دیجی برد، تعمیرات الکترونیک دستگاه دیالیز و سایر دستگاه های الکترونیکی پزشکی با ضمانت تعمیرات انجام می شود.

درباره KAKA

2 دیدگاه در تعمیر دستگاه دیالیز
  1. سلام محسن هستم .۱۸ ساله مادرم برای عمل قلب باز داره پولش رو نتوستم جور کنم ۶۰ تا ۷۰ میلیون تو فاطمه زهرا هر کی از دست میاد کمک کنه. انشا الله سایه مادر تون همیشه بالا سرتون باشه.

    • با سلام.با وجودی که نوشته شما هیچ ارتباطی با محتوای سایت ندارد.اما با ارسال مدارک پزشکی می توانید از کمک در جاهای مختلف برخوردار شوید.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *