تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک

تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک

تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک

با فراگیر شدن صنعت خودروهای هیبرید و برقی همچنین با رشد استفاده از این نوع خودروها در دنیا، بسیاری از کارخانه ها و شرکت های در رقابت بر سر پیشرفت و بالا بردن بهره وری از اجزای این خودروها هستند.

معنای هیبرید:

هیبرید (Hybrid) از نظر لغوی، به هر چیزی گفته می شود که از ترکیب دو یا چند چیز تشکیل شده است. مانند یک قطعه موسیقی هیبرید که ترکیب پاپ یا راک است.

خودرو هیبریدی چیست؟

خودرو های هیبرید به طور عمومی از دو منبع نیروی متفاوت برای حرکت استفاده  می کنند اما آنچه امروزه به عنوان خودروی هیبرید شناخته می شود، خودرویی است که از نیروی یک موتور درون سوز (بنزینی یا دیزل و حتی گاهی گازسوز) و یک موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می کنند.

انواع خودروهای هیبرید:

خودروهای هیبریدی از نظر طراحی قوای محرکه به ۲ دسته تقسیم بندی می شوند؛ در خودروهای هیبرید سری، موتور درون سوز مستقیما به چرخ ها متصل نیست بلکه مانند یک ژنراتور عمل می کند و تنها وظیفه شارژ باتری خودرو را برعهده دارند و موتور (یا موتورهای) الکتریکی هستند که خودرو را به حرکت در می آورند.

در خودروهای هیبرید موازی، موتور درون سوز به همراه موتور الکتریکی نیروی خودرو را تامین می کند، به این معنی که هر دوی آنها به چرخ ها متصل هستند و هر یک به تنهایی می توانند نیروی حرکتی خودرو را تامین کنند.

در بعضی از مدل ها، موتور الکتریکی به عنوان یک مجموعه واحد با موتور درون سوز و کوپل شده به آن طراحی می شود و در بعضی دیگر از مدل ها این موتور الکتریکی به عنوان واحدی جدا از موتور درون سوز طراحی شده که در نهایت کارآیی کلی هر دوی این روش ها یکسان است

باتری هیبرید چیست و تا چه اندازه توان دارد؟

در یک ماشین هیبرید، دو نوع موتور وجود دارد.یک موتور الکتریکی و یک موتور سوختی. هنگامی که در خودروی هیبرید، موتور سوختی دیزل توسط بنزین راه اندازی می شود، موتور الکتریکی خودرو توسط باتری های هیبریدی راه می افتد.

باتری هیبرید شبیه باتری معمولی ماشین نیست. بلکه قطعه ای با طراحی پیشرفته تر می باشد. باتری های هیبرید بعد از طی مسافتی مشخص باید دوباره شارژ شوند. اما خودروهای هیبرید بعضی از شرکت ها مانند تویووتا، هتگامی که خودرو در حال حرکت است، به طور اتوماتیک شارژ می شوند.

طول عمر باتری های هیبرید:

هزینه نگهداری و سرویس باتری های هیبرید تنها به اندازه موتورهی بنزینی یا دیزلی است. شرکت های خودروسازی سازنده، تا ۱۱۰۰۰۰ کیلومتر برای باتری های  هیبرید ضمانت کارکرد می دهند. البته این شرکت ها توصیه می کنند که سالی یکدفعه کل سیستم هیبرید چک و بازبینی می شود.

اینورترها و کانورترها در هیبرید:

در خودروهای الکتریکی هیبریدی،  دو عنصر اساسی وجود دارند که پاور و مدار الکتریکی را کنترل می کنند که عبارتند از: اینورتر و کانورتر

عملکرد اینورتر هیبریدی:

به طور کلی، اینورتر یک قطعه الکتریکی است که جریان DC منبع را به جریان AC تبدیل می کند.

در یک خودروی هیبریدی نیز، اینورتر با تبدیل ولتاژ DC باتری به سیگنال AC برق مورد نیاز برای موتور الکتریکی را تامین می کند.

عملکرد کانورتر هیبریدی:

کانورتر باتری هیبریدی، ولتاژ باتری را از یک سطح ولتاژ به سطح دیگری از ولتاژ انتقال می دهد.

ویژگی “سیستم مدیریت باتری BMS” :

سیستم مدیریت باتری یک سیستم الکترونیکی است که باتری های قابل شارژ هیبریدی را مدیریت می کند. نمونه ای از عملکردهای این برد الکترونیکی در زیر آورده شده است:

  • محافظت از باتری و جلوگیری از ورود باتری به خارج از منطقه امن تعریف شده
  • چک کردن حالت های مختلف باتری مانند وضعیت ولتاژ، وضعیت دمای پیرامون باتری و جریان خروجی از آن
  • بالانس کردن باتری
تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک
تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک

شارژ باتری خودروی هیبرید از کجا می آید؟

موتور الکتریکی در صورتی که جریان الکتریسیته به آن متصل شود می تواند نیرو تولید کند اما همین موتور می تواند کارکردی بالعکس را هم داشته باشد!

به این معنی که با دریافت نیروی مکانیکی، جریان الکتریکی تولید کند.

در خودروهای هیبرید نیز دقیقا همین وضعیت رخ می دهد؛ به این صورت که در زمان کارکرد موتور درون سوز در صورت خالی بودن شارژ باتری ها، با چرخش موتور الکتریکی توان الکتریکی تولید می شود و این توان الکتریکی در نهایت باتری های خودرو را شارژ می کند. البته در بعضی از انواع خودروها و به ویژه  در سری- موازی، یک دینام در مسیر انتقال قدرت موتور درون سوز به چرخ ها قرار دارد که به طور پیوسته می تواند باتری خودرو را شارژ کند.

آیا خودروهای هیبرید را می توان با برق شهری شارژ کرد؟

تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک
تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک

در سال های اخیر شماری از شرکت ها نمونه هایی موسوم به plug in Hybrid معروف به پلاگین تولید کرده اند که در آنها شارژ باتری ها علاوه بر روش های گفته شده از طریق اتصال خودرو به شارژرهای مخصوص هم امکان پذیر است.

اصلی ترین اجزای یک خودروی هیبرید عبارت است از:

موتور درون سوز (معمولا بنزینی)، موتور الکتریکی، ایورتر، باک سوخت، مجموعه باتری ها، گیربکس، سیستم تقسیم نیرو و مجموعه الکترونیکی مدیریت سیستم هیبرید.

گیربکس به کار رفته در این خودروها اتوماتیک است.

خودروهای هیبریدی موجود در ایران

تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک
تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک
  • تویوتا کمری SE

  • لکسوسNX300H

  • تویوتا پریوس

  • تویوتا کمری XLE

  • لکسوس CT200H

در مرکز تخصصی دیجی برد، تعمیرات الکترونیک خودروهای هیبرید اعم از اینورتر و کانورتر هیبرید، باتری هیبرید، یونیت BSM هیبرید و موارد مشابه با ضمانت کامل تعمیرات انجام می شود.

درباره KAKA

15 دیدگاه در تعمیر تخصصی خودروهای هیبرید Hybrid الکترونیک
  1. سلام : ضمن خسته نباشید وارزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان.
    امید وارم در اینده نزدیک حرف اول در در کشور عزیزم ایران در زمینه تعمیر انواع قطعات الکترونیک را داشته باشید .

  2. سلام
    کمری هیبرید دارم ،تاکسی فرودگاه امام
    سیستم برق خودرو بعضی اوقات از مدار خارج میشه و چک هایبرید سیستم میزنه و کاملا با موتور بنزینی حرک میکنه،لازم باشه عکس از خطا سیستم دارم

    • با سلام
      در مورد هشدار چک هیبرید، در تمامی خودروها باید اهمیت بیشتری نسبت به دیگر خطاها قائل بود چرا که ممکن است منجر به خرابی باتری ها و یا بخشهای دیگر خودرو شود.شاید اقدام سریعتر برای رفع مشکل منجر به جلوگیری از خسارات بیشتر شود.برای مثال اگر خطا مربوط به یونیت باتری BMS باشد، با رسیدگی به موقع و تعمیر یا تعویض این یونیت از خسارات به باتری ها جلوگیری به عمل آمده و متحمل هزینه های بیشتر نخواهید شد،پس بهتر است این موضوع جدی گرفته شود.شما می توانید با ارسال کد خطا به یکی از حسابهای تلگرام و یا واتس اپ شماره همراه درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  3. سلام
    دوره تعمیرات خودروهای هیبریدی دارین؟

  4. سلام خسته نباشید..قیمت قطعات این خودرو ها تو چه رنجیه..مثل اینورتر کانورتر بردهاش..خرابیهاشون معمولا تو چه قطعاتی بوده….قطعات راحت تو بازار پیدا میشه..موسوی هستم تعمیرکار از شهرری.ممنون

    • با سلام و تشکر از شما.قیمت قطعات بنا به مدل و روز خرید بسیار متفاوت است.در مورد خرابی هم معمولا باتری ها و سیستم های bms بیشتر از همه و اینورتر ها کمتر از همه به مشکل می خورند.

  5. سلام کجا دوره تعمیرات دارن برای پسرم بفرستم .ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام.دوست عزیز متاسفانه اطلاعیی نداریم.

    • سلام وقت بخیر من تاکسی تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۵ دارم که ۱۷۶۰۰۰ کیلومتر کارکرده مدتی هست که چراغ چکم روشن میشود و از آن وقت به بعد ماشین انگار جون حرکت ندارد و شارژ باطری در هنگام ترافیک و یا در جا روشن بودن یکدفعه پایین می آید آیا باطری ایراد پیدا کرده یا چیز دیگری هست کجا میتوانم ببرم برای تعمیر بغیر از نمایندگی و داتیس خودرو که خیلی گرون تمام نشود

  6. با سلام و تبریک به خاطر فراهم کردن این دامنه‌ی وسیع و زیبای خدمات،
    آیا امکان اخذ نمایندگی در شهرستان هست؟

  7. سلام من کمری هیبرید دارم پارسال باطری ماشین خراب شد و تا حالا ۲ باطری استوک انداختم و متاسفانه ۳ ساعت هم کار نکردن
    الان دیگه علاوه بر چراغ چک چراغ esp هم روشن میشه و غیر فعال شده
    ممکنه ایراد از جای دیگه باشه ؟
    ضمنا شما باطری ها رو هم تعمیر میکنین

    • با سلام باتری ها فقط باید تعویض گرددند و همگی نو شوند.تعمیر باتری، تعویض چند سلول ، تعویض با کارکرده کاملا اشتباه است و فقط برای مدت کوتاهی ممکن است جواب دهد.در مورد ESP چه خطایی در دیاگ دارد؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *