تعمیر دستگاه دوخت التراسونیک

تعمیر دستگاه دوخت التراسونیک

تعمیر دستگاه دوخت التراسونیک و انواع  فاصله سنج ، دستگاه جوش و برش التراسونیک  و تمامی تجهیزات صنعتی در کلینیک تخصصی تعمیرات الکترونیک دیجی برد

دستگاه دوخت التراسونیک چیست ؟

واژه التراسونیک به معنای مافوق صوت است. در واقع محدوده فرکانس شنوایی انسان بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز است ولی محدوده فرکانسی امواج مافوق صوت بین ۴۰ هزار هرتز تا چندین مگا هرتز می‌باشد. امواج مافوق صوت کاربردهای مختلفی از جمله در لیزر، تخلیه الکتریکی برای بهبود خواص سطحی و افزایش نرخ بهره‌وری، سنجش فاصله، عمق مخزن فلزی، شستشوی دقیق ظروف آزمایشگاهی، تعیین فشار خون بیمار، همگن کردن مواد مذاب، جوشکاری مواد غیر هم جنس،بررسی جوش در موارد پیشرفته ، ریخته گری، تراشکاری، فرزکاری، سوراخ‌کاری ، دوخت و غیره دارد.

کاربرد های امواج مافوق صوت

یکی از کاربرد های امواج مافوق صوت (Ultrasonic) که به تازگی کشف شده است، استفاده از این امواج برای دوخت در صنعت هایی مانند پارچه های بی بافت (Non-woven ) ،تولید لیوان های یک بار مصرف  ، لباس های نایلونی و یکبار مصرف ، دوختن مواد مصنوعی نرم و غیره می‌باشد.

قابلیت های فوق‌العاده امواج ما فوق صوت واقعا شگفت انگیز است که این امواج میتوانند هم در اتصال و هم در برش و الگوبرداری و چسباندن پارچه های مصنوعی عمل کنند.این عملیات ها بدون استفاده از عواملی همچون نخ و سوزن و تیغ و چسب می‌باشد و تنها با استفاده از انرژی امواج مافوق صوت عمل می‌کنند بدین گونه که همانطور که پارچه در زیر شاخ دستگاه قرار می‌گیرد، ارتعاشات مافوق صوت باعث می‌شود که مواد با هم گرم شوند و با هم مخلوط شوند .

علاوه بر این سرعت ماشین های دوختی با امواج التراسونیک بسیار بالا می‌باشد که حتی به چهار برابر ماشین های دوختی با نخ هم میرسد.در واقع اگر دقیق تر بخواهیم به روش کار این نوع ماشین ها بپردازیم باید بگوییم که امواج مافوق صوت به علت داشتن طول موج های بسیار پایین زمانی که متراکم شوند مانند یک سیستم حرارتی و یا پرس عمل کرده و این امر باعث اتصال دو سطح نرم به یکدیگر می‌شود.دوخت های مورد استفاده در دیبا بگ نیز تماما به وسیله ی امواج مافوق صوت صورت می‌گیرد که علت اصلی آن ویژگی های بسیار خوب این نوع دوخت است که در ادامه توضیحات بیشتری داده می‌شود.

فرایند دوخت التراسونیک

اساسا فرایند دوخت التراسونیک فرآیندی چند منظوره می‌باشد زیرا این نوع دوخت توانایی این را دارد که بطور همزمان درز را بدوزد و برش تمیز  انجام دهد  همچنین بسیار دوخت تمیزی است که اضافات را نیز خود به خود حذف میکند و برش میدهد و نیز به گونه ای محل مورد نظر را با دوخت به صورت مهر و موم در می‌آورد(به علت گرما) .

مدلی دوختی که در این ماشین ها انجام می‌گیرد میتواند به صورت مقطعی و ضربه ای باشد مثل تولید دسته بندی در کیسه های خرید پارچه ای و یا میتواند به صورت پیوسته خطی و دنباله دار باشد که در این مورد متریال از زیر شاخ حرکت می‌کنند وهم انعطاف پذیری دوخت لحاظ می‌شود و هم امکان این را داریم که لبه های اضافه از دوخت حذف شوند.فرآیندی که توسط یک دستگاه دوخت التراسونیک برای بی بافت ها استفاده می‌شود، سریع تر از ۶۰۰ فوت در هر ثانیه است که این امر بسیار ساده و سریع و کارآمد انجام گرفته و انعطاف پذیر است و  بدون استفاده از نخ یا سوزن ویا سایر موارد مصرفی می‌باشد

اجزاء تشکیل دهنده دستگاه دوخت التراسونیک

هر دستگاه التراسونیک شامل پنج قسمت زیر است:

  1. یک منبع تغذیه که قدرت ۵۰ یا ۶۰ سیکل در ثانیه را می‌گیرد و آن را به فرکانس التراسونیک تغییر می‌دهد که ۲۰،۰۰۰ سیکل در ثانیه یا حتی بالاتر است.
  2. یک مبدل که حاوی بلورهای پیزوالکتریک است که سیگنال الکتریکی فرکانس ورودی را به ارتعاش مکانیکی تغییر می‌دهد.
  3. BOOSTER که انرژی ارتعاشی را تحویل می‌دهد و در جهت افزایش دامنه آن به همان اندازه مانند کنترل صدا بر روی یک رادیو می‌باشد.
  4. HORN که انرژی ارتعاشی را برای فیلم یا پارچه پلاستیکی به کار می‌گیرد.
  5. ANVIL یا قسمت پشتیبان که از قطعه کار پشتیبانی می‌کند و در مورد پارچه ها ، به شکل یک چرخ الگوی چرخ یا چرخ غیر چرخشی برش بر روی بسته بندی اعمال می‌شود.

ارتعاش التراسونیک از سوزن به ماده منتقل می شود و گرمای اصطکاکی در آن ایجاد می شود. این حرارت لحظه ای، لبه های پارچه را می‌سوزاند و اتصال را انجام می‌دهد. در حالتی که دستگاه برش را نیز انجام دهد اضافات پارچه از بین می رود و لبه ها در همان زمان مهر و موم شده است.

مشکلات دستگاه دوخت التراسونیک:

  • دستگاه خاموش است

  • شنیده شدن صدای ناهنجار از دستگاه

  • خرابی پاور

  • دستگاه ارور میدهد

  • جوش دستگاه ضعیف شده است

 

7 دیدگاه در تعمیر دستگاه دوخت التراسونیک
  1. با سلام هورن دستگاه کش زن صدای سوت میدهد و جوش ضعیف است هورن از قسمت بوستر شل میشود ویا پیچ مغزی بین هورن و بوستر میشکنه مشکل از کجاست؟

  2. سلام
    دستگاه ۲تا کش میزنه ۴تا نمیزنه مشکلش چیه؟

    • با سلام.اتصالات الکتریکی را از لحاظ قطع و وصل شدن بررسی نمایید اگر مشکل حل نشد ژنراتور و یا هورن دستگاه به مشکل خورده است.

  3. سلام،وقتتون بخیر،یکی ازموتورهای دستگاه دوخت درحالتی که دستگاه فقط روشنه وبدون حرکت بیش ازحدداغ میشه ونمیشه دست به موتورزد،علتش ازچی میتونه باشه؟ممنون

  4. باسلام
    دستگاه بعد از ۳ ساعت کار سوتش قطع و وصل میشه
    بعد که خاموش می کنم و بعد از ۵ دقیقه روشن می کنم یه نیم ساعتی کار میکنه بعد دوباره قطع و وصل میشه
    خواهشا کمکم کنید
    نمی دونم چرا اینجوری شده


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *