تعمیر دستگاه تست HIPOT گودویل

تعمیر دستگاه تست HIPOT گودویل

تعمیر دستگاه تست HIPOT گودویل GPI-735A  (واژه HIPOT یا HI POT مخفف واژه HIGH POTENTIAL است).تعمیر دستگاه های تست عایق شامل میگر و HI POT در کلینیک تخصصی تعمیرات الکترونیک دیجی برد

شرکت گودویل

شرکت Good Will Instrument Co.، Ltd در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد. این شرکت اولین سازنده حرفه ای در تایوان متخصص در تست های الکتریکی و ابزار اندازه گیری است. GW Instek به عنوان یک تولید کننده منبع تغذیه شروع کرد و به سرعت با توسعه ابزارهای اندازه گیری و اندازه گیری دقیق الکترونیک گسترش یافت. پس از چند دهه تجربه در صنعت آزمون و اندازه گیری، GW Instek به یکی از تولید کنندگان و توسعه دهندگان ابزارهای آزمون و اندازه گیری در سراسر جهان تبدیل شده است.

امروزه GW Instek دارای بیش از ۳۰۰ مورد محصول است که از اسیلوسکوپ ها، آنالیز طیف، منابع سیگنال، ابزارهای تست و اندازه گیری اولیه برای سیستم های نظارت تصویری استفاده می کند. GW Instek همچنین رشد فعلی خود را در سطح بین المللی نیز دیده است. GW Instek با دفتر مرکزی واقع در تایپه، تایوان، شرکت های تابعه در سرتاسر کشور چین، امریکا، ژاپن، کره، مالزی، اروپا و هند است.

تفاوت تست HI POT  و تست میگر

تست میگر : در این روش تستر بین دو نقطه ی عایقی که می خواهد تست را انجام دهد ولتاژ DC بالایی تولید می کند که در نتیجه آن جریان هدایت شده و طبق قانون اهم، مقاومت بین این دو نقطه اندازه گیری می شود. که مقدار مقاومت نشان دهنده میزان سطح عایق یا همان مقاومت عایق می باشد.

تست hi pot: این تست برای تعیین کیفیت عایق های الکتریکی برای عبور معمول ولتاژ های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. پس به طور کلی این تست به منظور تشخیص قدرت عایقی بین قسمت های حامل جریان و غیر حامل جریان بکار می رود و همچنین برای بررسی شرایط عایق در اثر فشاری که به صورت تصادفی و ناخواسته به تابلو ها، دستگاه یا تجهیزات وارد می شود  مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که گفته شد این دو تست مقاومت عایق را با اندازه گیری نشتی جریان مشخص می کنند. تست hi pot عمدتا برای تشخیص ظرفیت ولتاژی است که یک عایق می تواند قبل از شکست مقاومت کند. که با اعمال ولتاژ بالا جریان نشتی را در طول تست برای تعیین کیفیت عایق اندازه گیری می کند.  و گاها ولتاژ زیادی به هادی تحت تست اعمال می شود تا زمانی که شکست اتفاق بیفتد. که استقامت عایق را در این روش می سنجد. در این تست به دلیل اینکه ممکن است محصول تحت تست آسیب ببیند معمولا در کارخانه های تولیدی برای تست محصول خود انجام می شود. و میگر نمی تواند این تست را انجام دهد.

بنابراین تفاوت تست عایق میگر و hi pot در دامنه ولتاژ اعمالی و زمان تست می باشد.

در تست میگر ولتاژ و زمان اندازه گیری کمتری نسبت به تست hi pot در نظر گرفته می شود. این تست معمولا به مدت یک دقیقه یا کمتر با اعمال ولتاژ متوسط برای تست لحظه ای، جهت بررسی عایق بودن در شرایط محیطی موجود استفاده می کنند. این در حالی است که تست hi pot برای ولتاژ های بالاتر می باشد و با اعمال تدریجی ولتاژ در طول ۱۵ دقیقه و خواندن مقادیر با فواصل هر دقیقه یکبار انجام می شود.

باید در نظر داشت حداکثر ولتاژ اعمالی  ۳۰۰ ولت در هر میلی آمپر عایق می باشد. به عنوان نمونه یک کابل ۱۵ کیلو ولت با ۱۷۵ میلی ثانیه در حدود ۵۰ هزار ولت آزمایش خواهد شد. همانطور که ولتاژ اعمال می شود جریان نشتی در پایان هر دقیقه ثبت می شود. زمانی که جریان نشتی ثابت باقی می ماند یا کاهش می یابد، عایق کابل مورد مورد تست قابل قبول خواهد بود. تست HI POT برای تست کابل های زیرزمینی آسیب دیده نیز بکار می رود.

تعمیر دستگاه تست HIPOT گود ویل

چرا میگر به عنوان یک تست غیر مخرب و تست ولتاژ بالا یا “های پات ” یک تست مخرب شناخته می شود؟

با همه این تفاسیر تست میگر معمولا با ولتاژ های کمتر از ولتاژ نامی هادی انجام می شود و در نتیجه به تجهیز تحت تست آسیبی وارد نمی شود. در حالی که آزمایش پتانسیل بالا (hi-pot) ولتاژی بیش از ولتاژ نامی هادی و در نتیجه فشارهای الکتریکی زیادی را به عایق اعمال می کند تا به طور فعال باعث شکست در یک نقطه مانند انتهای کابل های ضعیف از نظر عایق بودن کابل شود. لازم به ذکر است تست HI POT نسبت به محیطی که تست در آن انجام می شود حساس است و اگر تست به درستی انجام نشود می تواند به عایق تحت تست آسیب وارد کند. به همین دلیل آن را تست مخرب در نظر گرفته اند.

 

مشکلات معمول دستگاه های  HIPOT

  • دستگاه روشن نمی شود

  • دستگاه روشن می شود ولی ارور می دهد

  • ولتاژی از دستگاه خارج نمی شود

  • مقدار مقاومت نمایش داده شده خطا دارد

  • صفحه نمای یا یکی از کلیدها دچار مشکل شده

  • و…

تعمیر دستگاه تست HIPOT گودویل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *