تعمیر دستگاه اسکنر فسفر پلیت دندانپزشکی کاوو kavo

تعمیر دستگاه اسکنر فسفر پلیت دندانپزشکی کاوو kavo

تعمیر دستگاه اسکنر فسفر پلیت دندانپزشکی کاوو kavo در کلینیک تخصصی الکترونیک دیجی برد

فسفر پلیت چیست ؟

سیستم رادیوگرافی با کاربرد سنسورها همچنان نوع برتر رادیوگرافی های دیجیتال موجود در زمینه‌ی دندانپزشکی هستند .ولی در طول چند سال اخیر نوع دیگری از رادیوگرافی دیجیتال با نام فسفر پلیت جایگاه ویژه ای در دندانپزشکی پیدا کرده است.

به طور کلی تشابه بسیار زیادی بین سیستم‌های فسفرپلیت دندانپزشکی یا PSP و فناوری‌های قدیمی فیلم که نسبت به نور حساسیت داشتند وجود دارد به طوری که تنها به جای فیلم از یک سنسور استفاده می‌شود.

اشعه X پس از تابش به کریستال‌های فسفر این سنسور ، ذخیره شده و بعد از آن به کمک لیزر سیستم PACS خوانده می‌شود و در انتها تصویری به صورت دیجیتال قابل رویت خواهد بود.

آزاد شدن انرژی ذخیره شده‌ی درون فسفر در واکنش شیمیایی با نور مرئی برای تولید سیگنال نوری را تابش فتوشیمیایی یا به اختصار PSL می‌نامند . اشعه X از جمله مواردی است که باعث ذخیره‌ شدن این نوع انرژی می‌شود.

نحوه‌ی ذخیره‌ی انرژی در صفحات فسفرپلیت:

ضخامت لایه بر روی صفحات PSP  معمولاً بین ۰.۱ تا ۰.۳ میلی‌متر می‌باشد. بعد از تابش اشعه‌ی الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه ( به طور معمول X-RAY )، الکترون‌های فعال شده‌ی فسفر تا هنگامی که تابش ثانویه صورت پذیرد در “کانون‌های رنگی” (F-Centers) که به صورت شبکه‌ کریستالی هستند حبس می‌شوند.

فیلم های فسفرپلیت شامل عنصر Europium ” یوروپیوم “دو ظرفیتی است. به عنوان Luminescence ( تابش فوتون‌های نور فرابنفش، مرئی یا فروسرخ از یک جسم به دلیل‌گذار الکترونی الکترونهای برانگیخته از ترازهای بالا به پایین )، یون مثبت دو ظرفیتی یوروپیوم، باریوم را جهت تولید ماده‌ای جامد جایگزین می‌‌نماید.

هنگامی که یون‌های +Eu۲ به وسیله‌ی تابش یونیزاسیون می‌شوند، الکترون دیگری را از دست داده تا به +Eu۳ تبدیل گردند. این الکترون‌ها هنگام وارد شدن به سطح رسانا در شبکه‌ای خالی ، دارای یون برومین (bromine) و به حالت کریستالی حبس می‌شوند.

در نتیجه به حالت متاستاز یا به اصطلاح کم ثبات ، که انرژی بالایی نسبت به وضعیت ماقبل خود دارند قرار می‌گیرند.

آزاد شدن انرژی و تبدیل آن به دیجیتال

منبع نور که فرکانس پایینی دارد و از انرژی ناکافی برخوردار است برای آنکه بتواند یون +Eu3 بیشتری تولید کند ، می‌تواند الکترون‌های حبس شده در سطح رسانا را به حالت قبل بازگرداند.

در لحظه‌ای که این الکترون‌های متحرک با یون‌های +Eu3 برخورد داشته باشند ، اشعه آبی_بنفش با طول موج ۴۰۰ نانومتری را آزاد می‌کنند. این نور با تعداد الکترون‌های حبس شده و جریان تابش X-RAY اصلی تولید شده متناسب است.

نور تولیدی معمولاً می‌‌تواند توسط تیوب photo multiplier ذخیره و میزان رزولوشن ویژه‌ جذب شده در پیکسل تنظیم گردد . در نتیجه این فرآیند نور به یک سیگنال و یا جریان الکتریکی تبدیل شده و بدیهی است که قدرت بالایی خواهد داشت.

سیگنال الکترونیکی توسط مولد ADC کوانتیزه می‌شود که بتواند مقادیر دیجیتال را برای هر پیکسل جدا کرده و داخل برنامه‌ی پردازشگر پیکسل قرار گیرد.

تصویربرداری پزشکی به کمک اشعه X

در تصویربرداری به کمک فسفر پلیت ، صفحه‌ی پلیت در یک کاست ویژه قرار داده می‌شود و پشت قسمت مورد نظر قرار می‌گیرد تا اشعه ایکس تابیده شود. سپس اطلاعات صفحه تصویربرداری از طریق یک اسکنر لیزری خاص یا همان CR Reader خوانده میشود و تصویر را به یک رادیوگراف دیجیتال تبدیل می‌کند.

تصویر دیجیتالی تشکیل شده پس از آن در سیستم قابل مشاهده بوده و با استفاده از نرم‌افزار نصب شده ویژه دستگاه مواردی همچون کنتراست، میزان روشنایی، فیلتر و بزرگنمایی را بر روی عکس می‌توان تنظیم کرد.

این صفحات تصویربرداری می‌توانند به تعداد محل‌هایی که در آن رادیوگرافی انجام می‌شود پیشرفت کرده و به صورت سایت‌های شبکه‌ای مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه‌ی کاربردی فسفرپلیت :

برای دندانپزشکان و همچنین کاربران، کار با فسفر پلیت بسیار آسانتر از سیستم های مبتنی بر سنسور است. پلیت ها اغلب نازک تر از فیلم هستند و می توانند در هولدرهای کیت RINN موجود استفاده شوند.

فرایند تصویربرداری بسیار شبیه به فیلم است به طوری که دستیار تصویری در یک پلیت می گیرد و برخلاف سنسورها هیچ گونه سیم یا کابلی که باید در طول زمان تصویربرداری استفاده شود ، وجود ندارد. بعد از گرفتن عکس، پلیت ها را به یک دستگاه که در واقع یک نوعی از پردازشگر است، منتقل می کنند.

در حقیقت این پردازشگر یک اسکنر لیزری است.با توجه به نوع سیستم ، پلیت ها درون یک شکاف یا روی یک درام قرار میگیرند و سپس دستگاه کار خود را شروع می کند.

هنگامی که تصاویر ظاهر می شوند،می توان به آسانی آنها را در نرم افزار در قالب مناسب خود منتقل کرد.اگرچه این مراحل نرم افزاری ،از تصویر فوری سنسورها آهسته تر است،اما کل مدت زمان کار با فسفر پلیت بسیار سریعتر از روش های قدیمی است.

بطور خلاصه در مقایسه با سنسورها، می توان گفت که فسفر پلیت ها دارای کاربرد بسیار ساده و راحت‌تری می باشند و نیاز به آموزش پیچیده ای برای کاربران آن وجود ندارد.
از طرفی در طولانی مدت،استفاده از فسفرپلیت نسبت به سنسورها از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است چرا که باید توجه کرد هزینه‌ی خرید و نگهداری سنسورها بالاست. فسفر پلیت از سنسور بسیار ارزانتر است و هریک از  پلیت‌های آن تا بیش از ۱۰۰۰ بار و گاهی تا حدود ۲۰۰۰ بار قابل استفاده برای گرفتن تصویر می باشند ، ولی باید دقت شود که در حین کار، دچار خراش یا آسیب جدی نشوند.

در مجموع اما می توان ادعا کرد که سیستم رادیوگرافی کاملی وجود ندارد و دندانپزشک باید در نظر بگیرد که چه فاکتورهایی برایش بیشتر اهمیت دارد و بر اساس آنها ، سیستم مورد نظر خود را انتخاب کند. یعنی سیستم خوب یا بد وجود ندارد،بلکه مهم آن‌ است که سیستم برای کاربری خود پزشک مناسب باشد.

 

از مزایای استفاده از فسفرپلیت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وایرلس بودن سیستم و راحتی بیمار در زمان گرفته شدن عکس
  • تصویربرداری به روش دیجیتالی
  • قابلیت به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط نرم افزار دستگاه
  • بدون نیاز به فیلم رادیوگرافی
  • عدم نیاز به روش های سنتی ظهور و ثبوت و تاریکخانه
  • افزایش بهره وری و سرعت در کار
  • کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات
  • عدم نیاز به آموزش پیچیده برای کاربر دستگاه
  • سادگی و راحتی کار با سیستم
  • و مهم تر از همه : صرفه‌ی اقتصادی

اشکالات احتمالی دستگاه اسکنر فسفر پلیت دندانپزشکی کاوو kavo

  • دستگاه روشن نمی شود

  • دستگاه ارور دارد

  • دستگاه به شبکه متصل نمی شود

  • صفحه نمایش چیزی نشان نمی دهد

  • بعد از اسکن تصویری در کامپیوتر ظاهر نمی شود

 

 

 

تعمیر دستگاه اسکنر فسفر پلیت دندانپزشکی کاوو kavo

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *