تعمیر دستگاه PH متر

تعمیر دستگاه PH متر

تعمیر دستگاه PH متر یا اسید سنج تعمیر تخصصی انواع دستگاه های سختی سنج صنعتی در کلینیک تخصصی تعمیرات الکترونیک دیجی برد

PH  متر چیست

ph متر وسیله ای الکترونیکی است  برای تعیین غلظت یون هیدروژن + H در یک محلول کاربرد دارد.

pH مترها گاهی دستگاه تجزیه pH ، نمایشگر pH و یا سیستم الکتروشیمی ۱ نیز نامیده می شوند.

موارد استفاده از PH  متر

pH متر در هر رشته ای از علوم که با محلول سر و کار دارد، استفاده می شود. در رشته هایی مانند کشاورزی، صنایع آب و خالص سازی و در صنایعی مانند پتروشیمی، کاغذسازی، غذا، داروسازی، تحقیق و توسعه صنایع فلزات و غیره کاربرد دارد.
در آزمایشگاه بالینی از آن در کنترل محیطهای کشت، اندازه گیری بافرهای قلیایی و یا اسیدی و محلولها استفاده می‌شود. در آزمایشگاه های تخصصی، میکروالکترود ها برای اندازه گیری pH فرآورده های خون کاربرد دارند. pH پلاسما وضعیت بالینی بیمار را ارزیابی می‌کند و معمولاً بین ۳۵ / ۷ تا ۴۵ / ۷ است. این مقدار در نتیجه
تعادل واکنشهای اسیدی بازی در بدن ایجاد می‌شود. اسید به طور مستمر یون هیدروژن آزاد  می کند و موجود زنده با تولید یون بیکربنات این حالت را خنثی کرده و یا در تعادل نگه می دارد. نسبت بین اسید باز در موجود زنده به وسیله کلیه ها(اندامی که هرگونه مواد زاید را از بدن دفع می‌کند)انجام می‌شود. pH پلاسما یکی از
عواملی است که با توجه به سن و شرایط سلامتی بیمار فرق می کند.

انواع PH متر

  • pHمتر پرتابل که با انرژی الکتریکی باتری کار می کند که در آزمایشگاه و محیط بیرون کارایی دارد. الکترود این نمونه قابل تعویض می‌باشد و شامل انواع پراپ پلکسی گلس و پراپ شیشه ای و پراپ مخصوص جامدات می باشد.
  • pHمتر قلمی، ارزان ترین و کوچک ترین نوع pH متر می باشد که به نسبت phمتر پرتابل از دقت کمتری برخوردار است.
  • PHسنج رومیزی، در آزمایشگاه ها کاربرد دارد و با آداپتور تغذیه می‌شود این PHمتر ها دارای نگهدارنده الکترود می باشند.
  • PH متر آنلاین و تابلویی, در تابلوهای صنعتی قرار می گیرد و بصورت آنلاین مقدار PH را نمایش می دهد. ترنسمیتر های PH که قابلیت فرمان به شیرهای برقی را دارند از این نوع اسید سنج می باشد.

عملکرد PH متر

pH متر غلظت یون هیدروژن + H را با استفاده از الکترود حساس به یون + H اندازه گیری می‌کند. در شرایط ایده آل
این الکترود در حضور یک نوع یون کار می‌کند. ولی در عمل همیشه با دیگر یون های موجود در محلول تداخل دارد. الکترود pH معمولاً یک الکترود ترکیبی است، به این معنی که یک الکترود رفرنس و یک الکترود داخلی در داخل یک محفظه شیشه ای گنجانده شده‌اند. انتهای محفظه از غشاء شیشه ای و حباب مانند است که نسبت به یونها حساس می باشد و رأس الکترود داخلی در داخل آن قرار دارد. بخش داخلی و بیرونی محفظه حاوی KCl و
۰/۱ HCl مولار )محلول رفرنس( است و الکترود رفرنس)کاتد( در درون و آند در بیرون آن قرار دارد. الکترود داخلی و الکترود رفرنس معمولاً از یک جنس ساخته شده‌اند.
این وسیله مانند یک پیل گالوانیزه کار می‌کند. الکترود رفرنس در مراحل اندازه گیری بدون تغییر باقی می ماند. قسمت انتهای محفظه به یون ها حساس است و در واقع بخشی است که در تماس با محیط اندازه گیری می باشد و تبادل یون ها به وسیله این غشاء شیشه ای انجام می شود. این قسمت باید به طور متناوب با محلول KCl برای برقراری مجدد تبادل یونی پر شود در غیر این صورت با از دست دادن یون ها و تبخیر، این تبادل یونی به درستی انجام نخواهد شد. انتهای محفظه شیشه های الکترود pH با یک لایه ژل در قسمت داخلی و خارجی پوشیده شده است و مانند یک محیط اندازه گیری عمل می‌کند. یون سدیم + Na  در ژل بیرون از حباب شیشه ای و در محلول و یون هیدروژن + H در ژل منتشر می‌شود. این ژل سبب انتخابی عمل کردن الکترود pH
برای یون می شود؛ یون هیدروژن + H نمی تواند از غشاء شیشه ای الکترود pH عبور کند، در حالی که یون سدیم + Na عبور کرده و سبب تغییر پتانسیل پیل می گردد. این تغییر به وسیله pH متر اندازه گیری می شود.

مشکلات متداول دستگاه های PH متر

  • خاموش کامل است
  • مقدار اندازه گیری شده نادرست است
  • ال سی دی خاموش یا کم رنگ است
  • دکمه ها کار نمی‌کنند
  • دستگاه ارور می دهد
  • پراب دستگاه شناسایی نمی شود
  • و…

تعمیر دستگاه PH متر یا اسید سنج تنها یکی از نمونه کار های تعمیر شده توسط مرکز تعمیرات الکترونیک دیجی برد است ، متخصصین ما آماده ی دریافت ، عیب یابی و تعمیر تمامی قطعات و تجهیزات الکترونیکی شما هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *